Home Duivensites.nl Eigen site? Overzicht Nieuws Contact Nieuwsbrief Agenda  
Duivennieuws, columns en artikels

Overzicht archief, postduiven-nieuws, columns en overige artikels voor en door duivenliefhebbers.

Sjaak Buwalda - Mondje dicht! Open printvriendelijke pagina
Sjaak Buwalda  19-6-2015
 

Mondje dicht

Voor wie niet meeleest op Facebook, het gejank over de jonge duiven is weer in volle gang. Het publieke gejank, bureau slachtofferhulp is er niets bij. De één raakt nog meer kwijt dan de ander, en dan tegen elkaar opbieden. Daarbij wordt links en rechts gefluisterd, coli, coli, coli, ik snap niet dat ze dat geven aan hun jonge garde, bij mij krijgen ze voer en water. Waarom moet dit zo publiekelijk, kom je thuis aandacht tekort, gedeelde smart is halve smart, wat levert het eigenlijk op, persoonlijk bedoel ik dan? Je bent zelf de oorzaak hoor, niets anders dan jij zelf, daar moet je de oorzaak ook gaan zoeken. Voor de zoveelste keer, er zijn ook mensen die ze niet kwijtraken en ook geen coli krijgen, ga daar eens te rade en dan wel luisteren in plaats van die mond open en jankende tikvingers. Als je zelf geluid maakt luister je niet, wat je op school niet lukte, je kan het eens proberen om nu wel te doen. Steek je meer van op dan een sigaret.

Voor de prutsers die al een paar jaar de duivenwereld proberen wijs te maken dat nachtvliegen veel slachtoffers kost en buren in de nacht wakker gehouden worden, waar zijn jullie commentaren nu, jullie zelfverzonnen waarheden, leugens om je eigen leugen kracht bij te zetten? Doe daarbij het afdelingsbesturen die Limoges van hun kalender hebben gehaald omwille van; het is altijd zo zwaar die eerste overnachting, te vroeg, te koud, van die predikanten die menen een half jaar vooraf te weten hoe de vlucht gaat verlopen op basis van gegevens uit het verleden. Alsof er een verband kan worden gelegd, er een kader is, met regels die exact gevolgd kunnen worden. Zelfoverschatting en situatie onderschatting.

Het is alweer een drietal weken geleden, maar toch nog even een terugblik. Lossing, want daar gaat het om bij middaglossen, om 14.30 uur, geen aankomsten midden in de nacht, een normaal verloop over de hele linie een gelijk verloop, en geen of amper verliezen, waar zijn al die slachtoffers, die dradenvliegers dan? Gezien het aantal gebruikte vlieguren bij daglicht, moet een derde van de prijsvliegers een deel van de nacht gebruikt hebben om thuis te komen. De dag ervoor haalden de Belgen vanuit dezelfde losplaats 1300mpm, dan hebben ze op onze afstand 10 uur 40 minuten nodig om thuis te raken. De eerste dag waren er 7 uur en 30 minuten te vliegen, hou je nog 3 uur en 10 minuten over voor dag twee, doe er nog een marge bij op en reken maar verder. Om 09.30 kon het concours sluiten. Ga nou niet zoeken om uitvluchten die je niet aantoonbaar kan maken waarom juist bij deze vlucht al die uitvluchten en leugens niet opgegaan zijn? Zeg toch gewoon dat je er niets van weet, geen 20 jaar ervaring met middaglossing, nog nooit gespeeld of in een ver verleden toen iedereen nog met kippen en konijnen vloog. Is je ego zo groot om toe te geven dat je ons spel niet begrijpt, en daarom als een Spaanse inquisiteur een oordeel velt over ons heidense middaglossers?

Ik heb nog niet een jaar meegemaakt waar er zoveel gewonde duiven waren, en als ik dat heb zijn er vele met mij. Maar op welke vluchten gebeurt dat, juist op de kortere vluchten. Drie met draad en naald in elkaar gezet, drie gebroken poten en minstens 6 die geschoren thuiskwamen. Maar op de middaglossing, niets, ook niet op StV, hoe is het mogelijk toch? Al die zelfverheven deskundigen, ga lekker op je vingers zitten, doe jezelf een plezier, hoeven we die onzin ook niet te lezen.

Duiven maar weer dan? Vandaag voor het eerst de STV gangers weer naar buiten, ja nu pas. Ik laat ze eerst helemaal uitrusten, heb daar qua hokindeling ook de mogelijkheid voor. Die voedingsexperts schrijven schema´s vol over voorbereiding, maar nazorg nul punkt nul. Ja dag van thuiskomst, maar anticiperen op zwaarte van de vlucht, niets hé. Ja geef maar wat van dit en van dat, ze laten een hele markt liggen, ja ik weet het, vaker over gehad, klopt, ik vind het belangrijk. De volgende vlucht wordt gewonnen of verloren in die eerste dagen na thuiskomst van de vorige vlucht.

Kijk StV zal dan niet zwaar geleken hebben door de wind achter, ik denk dat ze flink wat meer dan de 10% normale extra kilometers hebben gemaakt (onderzoek Barcelona Jellema/van Stralen). Waar ik dat op baseer? De winnende duif maakt 1600mpm en nog een twee handen vol komen rond de 1300mpm. Natuurlijk het is maar een relatieve snelheid omdat die kopduiven waarschijnlijk wel wat nachtelijke uren gebruikt hebben om thuis te komen. Ga maar eens uit van een kruissnelheid van wederom 1300mpm, op een 50 tal van de 15,000 duiven na komen de rest onder de 1100mpm, die hebben dus 200mpm ´langzamer´ gevlogen, wat natuurlijk in werkelijkheid maar deels waar is, de meeste tijd gaat verloren aan de extra gevlogen kilometers die ze nodig hadden om het thuishok te vinden, de dalende snelheid na afname energievoorraad lees vermoeidheid. Dus voor ieder uur dat ze vlogen, hadden ze ´relatieve´ 12 kilometers meer nodig om thuis te komen. Nu mag jezelf uitrekenen hoeveel extra kilometers je vliegers gedaan hebben tussen lossing en het tijdstip dat ze thuis kwamen (neutralisatie uren niet meerekenen), doe dat bij je normale afstand op en schrik niet. Oorzaak, ik denk het passeren en doorkruisen van het regenfront, hoort ook bij de wedstrijd, voor iedereen die erboven zat hetzelfde. We wonen nou eenmaal niet in de buurt van de Sahara, dus mee leven.

Kromsnavel had zich verslapen vandaag denk ik, ging vanmiddag zo op de landingsplanken zitten die over de hele lengte van de vlieghokken staan. Wel eerder voorgekomen, waren nu geen duiven buiten op dat moment. Prachtgezicht hoor, niks mis mee, en die moordende blik in de felgele ogen ook prachtig. Gister liet ze nog een rood jonkie los die ze al te pakken had, zat vanochtend weer voor de plank, het hoort erbij, nadeel of voordeel? Ik kan het je niet vertellen. Bij die mensen die het constant over deze rovers hebben, als zijnde slachtoffer van, zouden ze zichzelf eens kunnen afvragen, heb je duiven of rovers, waarom praat je dan zoveel over rovers? Zolang er auto´s zijn zullen er auto ongelukken zijn, schepen die vergaan, vliegtuigen die neerstorten, honden die bijten, treinen die te laat komen, en mensen die teren op de ellende van een ander, onheilstoeristen, doe wat leuks met je tijd joh, zoek een hobby.

Biertju? 

 
Wilt u reageren? Stuur dan een email naar de redactie.
 
Zonder nadrukkelijke voorafgaande schriftelijke toestemming van Duivensites.nl is het niet toegestaan materiaal van Duivensites.nl te publiceren, kopieren of reproduceren voor gebruik op uw website of die van iemand anders.
 
<<< Terug
Marcel van Zanden

Gebr. Maas & Zn

Van Hoeck-Noel

Huub Hermans

Theo de Kruijk

Hans de Ruig

Comb. Gerritsen

Nico Haesen

IFC Hoogerheide

Combinatie Lokhorst

Team Noel-Willockx

Hans & Evert-Jan Eijerkamp

Vragen over verliezen van jonge duiven
Vele malen ben ik al gevraagd om te reageren op verhalen in de duivenkranten. Het zou elk jaar slechter worden met de jonge duiven. In Nederland, België, Duitsland...
Uitnodiging Kijkdag 2018 Gerard Koopman
Op vrijdag 23 februari 2018, iets later dan in de jaren hiervoor, organiseren wij een open huis/kijkdag. Graag willen wij u uitnodigen om deze dag met ons te beleven...
Besturen
Schreef ik in mijn vorige bedenking iets over het “afgeven” of te wel “neersabelen” van mensen die bestuurlijke verantwoordelijkheid nemen?
Ode to Dolores
Gisteravond voor het eerst sinds maanden weer een naar het stadion, weet nu weer waarom ik in de winter liever niet op beton sta. En maar weer kijken op het scorebord, aftellen naar het einde van de verlenging...
Chiazaad
Regelmatig wordt ik gevraagd naar de waarde en de zin van Chiazaad voor de duivensport. Kun je dat door het voer mengen? Is het een goed idee Chia toe te voegen aan het kweekvoer of vliegvoer?
Andere tijden
We zijn weer een jaar verder en ouder. Ook weer wat grijzer of kaler. In je jeugd lijkt de tijd stil te staan, later gaat het zo snel dat je gaat beseffen dat een mensenleven maar een komen en gaan is...
Vaste voetringen
Het hete hangijzer van de laatste weken: de vaste voetringen. Een nachtmerrie, je zal ze maar nodig hebben en er zijn er geen. Wat we dit jaar meemaken is nog nooit vertoond...
Winnaar categorie 2 van de Eendaagse Fondspiegel Jong, Fokje Elzinga uit Harkema
Voor de winnaar van categorie 2 van de Fondspiegel Jong zijn we afgereisd naar Harkema, waar Fokje Elzinga woonachtig is...

Gember en Kurkuma (5-1-2018)
A.A. Jurriens - Zutphen: 1e Categorie 1 Eendaagse Fondspiegel Jong 2017 (31-12-2017)
Belangrijker dan kwaliteit (30-12-2017)
Ziektezorg: Wormen (15-7-2017)
Weg met antibiotica... (15-10-2016)
Minimaal succesje (26-5-2016)
De Pestkop (II) (1-5-2016)
Welke duivenmelker gaat verhuizen? (7-4-2016)
De Pestkop (I) (3-4-2016)
Coolbird heeft een nieuw jasje gekregen (30-3-2016)
Matador nieuwsbrief: Papegaaien wijzen de weg. (25-3-2016)
Code gekraakt? (25-3-2016)
Duivenproducten online bestellen (19-3-2016)
Geslaagde huldiging Eendaagse Fondspiegel 2015 (15-3-2016)
Bijproducten op de vitesse-vluchten. (15-3-2016)
Nieuwe veilingsite (9-3-2016)
Wat geef ik aan bijproducten tijdens de vluchten? (7-3-2016)
Schiet wel lekker op (6-3-2016)
Duivencontroles (2-3-2016)
Lezing en huldiging (1-3-2016)
Ritje Vlaamse Ardennen (22-2-2016)
Je moet het aankunnen - Elk mens anders (16-2-2016)
Best gelezen...
 
No items found.
 
(Advertenties)

 

Ad Schaerlaeckens

Gezondere duiven door gezond licht!

Duindam Klimaatadvies