Home Duivensites.nl Eigen site? Overzicht Nieuws en artikels Contact Nieuwsbrief Agenda  
Duivennieuws, columns en artikels

Overzicht archief, postduiven-nieuws, columns en overige artikels voor en door duivenliefhebbers.

Rapportage vervoer en voeding. Open printvriendelijke pagina
Willem Mulder  22-3-2012
 

Inleiding

Enige tijd geleden kreeg ik het verzoek een voermengeling te ontwikkelen voor 2 en 3 nachten mand. Veel overleg heeft geresulteerd in enkele unieke transportmengelingen.
Een en ander zou worden uitgetest in een afdeling in Nederland. Na enige voorgesprekken werd door de afdeling besloten om van start te gaan.

Doel

Het doel is alle duiven voldoende te laten eten en drinken, zodat deze beter voorbereid zijn op de vlucht van de volgende dag. Als de lichaam- en hersenfuncties beter functioneren, zullen duidelijk meer duiven in top conditie thuiskomen en de week erna zonder problemen weer worden ingekorfd. Voordeel voor de liefhebber is dat hij de duiven wekelijks beter en vlotter thuis krijgt, daarom beter kan selecteren en zodoende meer plezier beleeft aan de sport. Voordeel voor de afdelingen is dat er over het seizoen gezien duidelijk meer duiven worden ingekorfd en de wagens gemakkelijker vol kunnen blijven. Dit levert voor de afdelingen een behoorlijk financieel voordeel op.

Het voer.

Deze nieuwe mengeling is zeer koolhydraatrijk, aangevuld met vetrijke zaden. De samenstelling bestaat uit 3 soorten mais, tarwe, gepelde gerst, milocorn, witte Dari, gepelde haver, gepolijste witte rijst, kardi en hennep.  Hennep is dus het kleinste zaad in deze mengeling. Werken met nog kleinere zaden zou niet verantwoord zijn. De waardes zijn: 10,7% ruw eiwit, 6,4% opneembaar eiwit, 6,3% ruw vet, 63,9% Koolhydraten, 3348 K.cal per kg, 4,6% ruwvezel. De voerschep werd in met midden in de mand geplaatst, omgekeerd en het voer werd verdeeld in de mand.

De mengeling heeft een wat hoger vetaandeel dan die van alleen mais. De vetten worden niet meer omgezet in bloedvetten, omdat daarvoor de tijd te kort is. Ze zullen als “bloedvetten” gedurende het eerste uur van de vlucht worden gebruikt.

Testen

Het doel was deze mengeling (en) te testen in een afdeling (niet op nationale vluchten vanwege concurrentievervalsing). Er werden meerdere gesprekken gevoerd met een hoofdbestuur en twee rapportage formulieren opgesteld. De hoofdconvoyeur zal bij deze vluchten rapporteren. Het hoofdbestuur wijst diverse testhokken aan die rapporteren hoe de duiven thuiskomen. De testhokken wordt gevraagd geen mededelingen te doen over de testen.

Waarnemingen tijdens het transport en losplaats

De convoyeurs dienden zich te houden aan een schema zodat de duiven op gezette tijden water en voer ter beschikking kregen. De verbazing was massaal en groot. Na het voeren moest direct weer water worden bijgevuld. Dit was nooit eerder voorgekomen. Zeker niet bij lagere temperaturen in het begin van het seizoen. Dit bleef het geval tot en met de laatste vlucht.

Het voer werd allemaal opgegeten. Wel bleef het kleinere voer de eerste twee vluchten het langst liggen. Daarna werd alles direct goed opgegeten. De duiven deden wel langer over het opeten van het voer. Na een aantal vluchten bleek dat er steeds weer water moest worden bijgevuld en dat de duiven meer voer wilden eten. Zodoende werd eerst 25% en later zelfs 50% meer voer gegeven. Dit voer werd allemaal opgegeten. De convoyeurs waren unaniem zeer tevreden over deze nieuwe voermengeling. 

Op de nationale vluchten werd een speciale maismix gevoerd ( franse mais, popcorn en marano mais). Dit om concurrentie vervalsing te voorkomen.  De hoofdconvoyeur van St. Vincent was enorm verrast hoeveel beter de duiven deze speciale mais mengeling aten in vergelijking met de traditionele grote paardetand mais.

Waarnemingen bij de testhokken

Van de ingezonden rapportage formulieren werd steeds de beste en de slechtste uit het onderzoek genomen, zodat een gemiddeld beeld ontstond. Op het testformulier diende men in te vullen hoe de duiven werden voorbereid naar de vlucht toe. Verder werden een aantal zaken ingevuld als: hoe kwamen de duiven thuis / conditie bij thuiskomst /waren ze dorstig / waren ze hongerig / hoe was de mest / aandacht voor de partner / de mest de volgende dag / herstel / pennen rui / donsval / trainingslust etc. 

Uit de testen kon het volgende worden waargenomen:

De duiven kwamen over het algemeen goed af. Er was nauwelijks gewichtsverlies. Geen dorst mits voldoende rust tijdens transport en de regels werden nageleefd. Goede interesse partner. Goede mest. Dons op de mest. Goed herstel. Prima training.

Op sommige vluchten werd honger en dorst vastgesteld. Dit had te maken met een te laat vertrek en te laat aankomen op de losplaats. Als de duiven onvoldoende rust krijgen en er te snel wordt gevoerd, wordt er slecht gegeten en gedronken. Het voer wordt bevuild en niet meer opgegeten met als gevolg dat de duiven uitgedroogd thuis komen. Dorstige en hongerige duiven is dan het gevolg.  Ook is het voorgekomen dat er onderweg geen water werd gegeven.

Een van de twee hete dagfond vluchten kende een zeer slecht vluchtverloop. Duiven waren dorstig en hongerig.
De volgende hete vlucht (1 week later) geadviseerd de duiven over 2 auto´s te verdelen. Horizontaal en vertikaal lege rijen manden. Verloop: uitstekend.

Calamiteiten

Uit de uitslagen bleek overduidelijk, dat de duiven nu ook in de achterhand beter mee konden komen. Betere voeding en veel meer duiven die drinken in de mand is daarvan de oorzaak. Helaas waren enkelingen  in de voorvlucht daar niet blij mee. Het eigenbelang was (zoals zo vaak) groter dan het algemeen belang van de duiven, de rest van de liefhebbers en van de afdeling. De testen werden door hun  onsportief toedoen ‘succesvol’ gefrustreerd en moesten daardoor helaas worden afgebroken.  

Conclusies

Indien de juiste rijtijden worden gehanteerd, de duiven tijdens de tussenstop altijd water wordt gegeven en het transport ´s middags uiterlijk om 14.00 uur op de losplaats is, kennen de wedvluchten zonder uitzondering een uitstekend vluchtverloop. De juiste voermengeling wordt door veel meer duiven gegeten, waardoor er na de maaltijd veel meer wordt gedronken. Duiven komen zo fitter thuis zonder dorst en honger.  We hebben stellig de indruk dat de meeste liefhebbers baat zullen hebben bij deze nieuwe mengelingen.

Aanbevelingen

- Het transport dient op tijd te vertrekken. Bij voorkeur donderdag ´s nachts.
- Tijdens een tussenstop de duiven altijd water geven.
- Voor controles kan een webcam uitkomst bieden.
- Tijdig aankomen op de losplaats en aldaar direct water geven.
- Na 2 uur rust de duiven voeren en weer water geven.
- Bij warm weer minder duiven in de manden en horizontaal en verticaal rijen manden vrij laten en de duiven over meerdere wagens te verdelen.
- Proberen op de losplaats een schaduwrijke plek te vinden bij hitte en de deuren te openen voor verse lucht.

 
Wilt u reageren? Stuur dan een email naar de redactie.
 
Zonder nadrukkelijke voorafgaande schriftelijke toestemming van Duivensites.nl is het niet toegestaan materiaal van Duivensites.nl te publiceren, kopieren of reproduceren voor gebruik op uw website of die van iemand anders.
 
<<< Terug
Team Noel-Willockx

De Marathonvliegers

Comb. Verweij-de Haan

Combinatie Lokhorst

Dick-Jan & Stephan Göbel

Huub Hermans

Familie Huizer

Gert Jan Beute Duivenproducten

Theo de Kruijk

Oscar Poutsma

IFC Zeeland

Harry van Andel

Kansspelbelasting
5-2-2016 - Sjaak Bualda

Las gister dat de afdelingen 5 en 12 na zoveel jaar toch eindelijk weer in elkaar opgaan, de struikelblokken oversprongen zijn en als één geheel in concours zal gaan...
Kweekseizoen in volle gang.
1-2-2016

De kweek is in volle gang. Eind december zijn er 12 kweekkoppels gezet en een dag later de eieren van de voedsters weggegooid...
Tot horens
14-1-2016 - Sjaak Buwalda

Goed, Tony heeft mij voor de laatste keer gevraagd een column te krabbelen voor de laatste Topwings, ik ben niet zo van het afscheid nemen, meer van het doorstarten en opbouwen, zoals we waren begonnen...
Nieuwjaar
1-1-2016 - Peter Boskamp

Op deze plaats wil ik alle lezers van de nieuwsbrief een gelukkig maar bovenal gezond 2016 toewensen. Dat de wereld in 2016 vreedzamer en toleranter mag zijn...
Doorstarten
23-12-2015 - Sjaak Buwalda

Was het de afgelopen dagen toch lekker weer of niet dan, iedere dag eerst de laten eruit en op de middag de toekomstige jaarlingen. De laatjes zijn sinds drie dagen toch aan het ´trekken´ gegaan...
Gebroeders Ras uit Urk, hét bijhuis van Anton Ruitenberg!
18-12-2015 - Falco Ebben

De broers Jan en Hessel Ras kwamen 21 jaar geleden in aanraking met de duivensport via enkele ooms. Er werd toen al gestart met duiven van onder andere Anton Ruitenberg...
Tentoonstellingstijd.
11-12-2015 - Gert Krab

In december hebben wij in het weekend na Sinterklaas altijd de tentoonstelling. Vroeger een druk bezochte streektentoonstelling met 300 of meer duiven...
Hennie la Grouw, Amsterdam - Kampioenenmaker pur sang!
8-12-2015 - Falco Ebben

Algemeen bekend is dat Hennie al jaren tot de grote kampioenen van Noord-Holland behoort, maar zijn lijst met referenties is minstens zo indrukwekkend.
Zoekt u nog een Sinterklaas kado? (2-12-2015)
Nieuws van de Nationale Eendaagse Fondspiegel (1-12-2015)
Kweekperiode (30-11-2015)
Richard van der Horst - Hét Nederlandse bijhuis van Günter Prange (23-11-2015)
In en na de ruiperiode (19-11-2015)
Evolutie (10-11-2015)
Henk Simonsz, specialist op eenhoksraces (9-11-2015)
Laatste kans op jonge duiven rechtstreeks uit Kumpe en Little Devil van Berth Knaven (6-11-2015)
Luchtwegen (1-11-2015)
Bizarre ontdekking! (14-10-2015)
Topkoppel De Joop x Janine stuwt C. & C. Broekhuisen naar grote hoogte! (13-10-2015)
Veiling W. & F. Ebben, Beneden-Leeuwen op DreamPigeons (10-10-2015)
Voor de liefhebber (9-10-2015)
Bonnenverkoop Nationale Eendaagse Fondspiegel is gestart! (5-10-2015)
Peter Boskamp - Endoparasieten. (4-10-2015)
Noord, zuid, oost, west, wie het hardst liegt, liegt het best. (22-9-2015)
Verkoop late jongen uit de vliegers van Beute & zn uit Wilhelminaoord (14-9-2015)
Jonge duiven: 11e en 12e NPO St. Quentin, 6e NPO Troyes en Teletekst (14-9-2015)
Open brief aan NPO Veenendaal (8-9-2015)
Embregts-Theunis wint 1e NPO Fontenay 7.863 duiven | DreamPigeons (4-9-2015)
In de marge (3-9-2015)
De ruiperiode (1-9-2015)
Best gelezen...
 
1 Tot horens - Sjaak Buwalda
2 Kansspelbelasting - Sjaak Bualda
3 Kweekseizoen in volle gang.
 
(Advertenties)

 

Duindam Klimaatadvies

Ad Schaerlaeckens

Gezondere duiven door gezond licht!