Home Duivensites.nl Eigen site? Overzicht Nieuws en artikels Contact Nieuwsbrief Agenda  
Duivennieuws, columns en artikels

Overzicht archief, postduiven-nieuws, columns en overige artikels voor en door duivenliefhebbers.

Rapportage vervoer en voeding. Open printvriendelijke pagina
Willem Mulder  22-3-2012
 

Inleiding

Enige tijd geleden kreeg ik het verzoek een voermengeling te ontwikkelen voor 2 en 3 nachten mand. Veel overleg heeft geresulteerd in enkele unieke transportmengelingen.
Een en ander zou worden uitgetest in een afdeling in Nederland. Na enige voorgesprekken werd door de afdeling besloten om van start te gaan.

Doel

Het doel is alle duiven voldoende te laten eten en drinken, zodat deze beter voorbereid zijn op de vlucht van de volgende dag. Als de lichaam- en hersenfuncties beter functioneren, zullen duidelijk meer duiven in top conditie thuiskomen en de week erna zonder problemen weer worden ingekorfd. Voordeel voor de liefhebber is dat hij de duiven wekelijks beter en vlotter thuis krijgt, daarom beter kan selecteren en zodoende meer plezier beleeft aan de sport. Voordeel voor de afdelingen is dat er over het seizoen gezien duidelijk meer duiven worden ingekorfd en de wagens gemakkelijker vol kunnen blijven. Dit levert voor de afdelingen een behoorlijk financieel voordeel op.

Het voer.

Deze nieuwe mengeling is zeer koolhydraatrijk, aangevuld met vetrijke zaden. De samenstelling bestaat uit 3 soorten mais, tarwe, gepelde gerst, milocorn, witte Dari, gepelde haver, gepolijste witte rijst, kardi en hennep.  Hennep is dus het kleinste zaad in deze mengeling. Werken met nog kleinere zaden zou niet verantwoord zijn. De waardes zijn: 10,7% ruw eiwit, 6,4% opneembaar eiwit, 6,3% ruw vet, 63,9% Koolhydraten, 3348 K.cal per kg, 4,6% ruwvezel. De voerschep werd in met midden in de mand geplaatst, omgekeerd en het voer werd verdeeld in de mand.

De mengeling heeft een wat hoger vetaandeel dan die van alleen mais. De vetten worden niet meer omgezet in bloedvetten, omdat daarvoor de tijd te kort is. Ze zullen als “bloedvetten” gedurende het eerste uur van de vlucht worden gebruikt.

Testen

Het doel was deze mengeling (en) te testen in een afdeling (niet op nationale vluchten vanwege concurrentievervalsing). Er werden meerdere gesprekken gevoerd met een hoofdbestuur en twee rapportage formulieren opgesteld. De hoofdconvoyeur zal bij deze vluchten rapporteren. Het hoofdbestuur wijst diverse testhokken aan die rapporteren hoe de duiven thuiskomen. De testhokken wordt gevraagd geen mededelingen te doen over de testen.

Waarnemingen tijdens het transport en losplaats

De convoyeurs dienden zich te houden aan een schema zodat de duiven op gezette tijden water en voer ter beschikking kregen. De verbazing was massaal en groot. Na het voeren moest direct weer water worden bijgevuld. Dit was nooit eerder voorgekomen. Zeker niet bij lagere temperaturen in het begin van het seizoen. Dit bleef het geval tot en met de laatste vlucht.

Het voer werd allemaal opgegeten. Wel bleef het kleinere voer de eerste twee vluchten het langst liggen. Daarna werd alles direct goed opgegeten. De duiven deden wel langer over het opeten van het voer. Na een aantal vluchten bleek dat er steeds weer water moest worden bijgevuld en dat de duiven meer voer wilden eten. Zodoende werd eerst 25% en later zelfs 50% meer voer gegeven. Dit voer werd allemaal opgegeten. De convoyeurs waren unaniem zeer tevreden over deze nieuwe voermengeling. 

Op de nationale vluchten werd een speciale maismix gevoerd ( franse mais, popcorn en marano mais). Dit om concurrentie vervalsing te voorkomen.  De hoofdconvoyeur van St. Vincent was enorm verrast hoeveel beter de duiven deze speciale mais mengeling aten in vergelijking met de traditionele grote paardetand mais.

Waarnemingen bij de testhokken

Van de ingezonden rapportage formulieren werd steeds de beste en de slechtste uit het onderzoek genomen, zodat een gemiddeld beeld ontstond. Op het testformulier diende men in te vullen hoe de duiven werden voorbereid naar de vlucht toe. Verder werden een aantal zaken ingevuld als: hoe kwamen de duiven thuis / conditie bij thuiskomst /waren ze dorstig / waren ze hongerig / hoe was de mest / aandacht voor de partner / de mest de volgende dag / herstel / pennen rui / donsval / trainingslust etc. 

Uit de testen kon het volgende worden waargenomen:

De duiven kwamen over het algemeen goed af. Er was nauwelijks gewichtsverlies. Geen dorst mits voldoende rust tijdens transport en de regels werden nageleefd. Goede interesse partner. Goede mest. Dons op de mest. Goed herstel. Prima training.

Op sommige vluchten werd honger en dorst vastgesteld. Dit had te maken met een te laat vertrek en te laat aankomen op de losplaats. Als de duiven onvoldoende rust krijgen en er te snel wordt gevoerd, wordt er slecht gegeten en gedronken. Het voer wordt bevuild en niet meer opgegeten met als gevolg dat de duiven uitgedroogd thuis komen. Dorstige en hongerige duiven is dan het gevolg.  Ook is het voorgekomen dat er onderweg geen water werd gegeven.

Een van de twee hete dagfond vluchten kende een zeer slecht vluchtverloop. Duiven waren dorstig en hongerig.
De volgende hete vlucht (1 week later) geadviseerd de duiven over 2 auto´s te verdelen. Horizontaal en vertikaal lege rijen manden. Verloop: uitstekend.

Calamiteiten

Uit de uitslagen bleek overduidelijk, dat de duiven nu ook in de achterhand beter mee konden komen. Betere voeding en veel meer duiven die drinken in de mand is daarvan de oorzaak. Helaas waren enkelingen  in de voorvlucht daar niet blij mee. Het eigenbelang was (zoals zo vaak) groter dan het algemeen belang van de duiven, de rest van de liefhebbers en van de afdeling. De testen werden door hun  onsportief toedoen ‘succesvol’ gefrustreerd en moesten daardoor helaas worden afgebroken.  

Conclusies

Indien de juiste rijtijden worden gehanteerd, de duiven tijdens de tussenstop altijd water wordt gegeven en het transport ´s middags uiterlijk om 14.00 uur op de losplaats is, kennen de wedvluchten zonder uitzondering een uitstekend vluchtverloop. De juiste voermengeling wordt door veel meer duiven gegeten, waardoor er na de maaltijd veel meer wordt gedronken. Duiven komen zo fitter thuis zonder dorst en honger.  We hebben stellig de indruk dat de meeste liefhebbers baat zullen hebben bij deze nieuwe mengelingen.

Aanbevelingen

- Het transport dient op tijd te vertrekken. Bij voorkeur donderdag ´s nachts.
- Tijdens een tussenstop de duiven altijd water geven.
- Voor controles kan een webcam uitkomst bieden.
- Tijdig aankomen op de losplaats en aldaar direct water geven.
- Na 2 uur rust de duiven voeren en weer water geven.
- Bij warm weer minder duiven in de manden en horizontaal en verticaal rijen manden vrij laten en de duiven over meerdere wagens te verdelen.
- Proberen op de losplaats een schaduwrijke plek te vinden bij hitte en de deuren te openen voor verse lucht.

 
Wilt u reageren? Stuur dan een email naar de redactie.
 
Zonder nadrukkelijke voorafgaande schriftelijke toestemming van Duivensites.nl is het niet toegestaan materiaal van Duivensites.nl te publiceren, kopieren of reproduceren voor gebruik op uw website of die van iemand anders.
 
<<< Terug
Comb. Verweij-de Haan

Aad Beerendonk

Johan Hamstra

Marcel van Zanden

Combinatie Bruggeman

Geert Munnik

J. Doldersum & Zn

Super Fondclub G.O.U.

IFC Hoogerheide

Gebroeders Homma

Hans & Evert-Jan Eijerkamp

De Marathonvliegers

Ad Schaerlaeckens - In gesprek met Charel en Daniel Boeckx
17-4-2015 - Ad Schaerlaeckens

Ad Schaerlaeckens: 'Zelfs betwijfel ik of de Gebroeders Janssens ooit hun niveau haalden. Adembenemend gewoon hoe hun duiven, vooral met de zon aan de hemel en de wind op de snavel, de tegenstand de kleren van het lijf vliegen.
Peter Boskamp - De natuurlijke aanpak!
17-4-2015 - Peter Boskamp

Peter Boskamp was een van de eersten die voor de natuurlijke aanpak ging. Dat dit niet helemaal afdoende is, weet hij ook. Dat je er een heel eind verder mee kunt komen, bewijst hij keer op keer.
Drs. H. de Weerd - Gezondheidsproblemen
15-4-2015 - Drs. H. de Weerd

Henk de Weerd is over heel de wereld bekend en overal wordt zijn hulp ingeschakeld als de duiven even niet goed zitten. Deze jarenlange ervaring, deelt hij graag met mensen.
Gerard Koopman - Meten is weten
14-4-2015 - Gerard Koopman

Gerard Koopman staat bekend om zijn fenomenale uitslagen en duiven die op andere hokken geweldig presteren. Ook deze kampioen test van alles, want meten is immers pas weten.
Eerste wedvlucht een feit
12-4-2015 - Gert Krab

Het is enkele maanden geleden dat ik wat schreef op m'n site. Soms kom je er gewoon niet aan toe of besteed je de tijd aan andere dingen. Maar nu de vluchten weer begonnen zijn 'moet' ik wel weer natuurlijk...
Fondduiven
11-4-2015 - Peter Boskamp

De medische begeleiding van de duivensport kent veel variaties, ofschoon dit doorgaans behoorlijk over het hoofd wordt gezien en alles veelal min of meer op een hoop wordt gegooid. Kortom de soort wedstrijden waaraan duiven mee doen kan wel degelijk van belang zijn in relatie tot de medische begeleiding.
Van Vitesse naar Midfond
11-4-2015 - Willem Mulder

Willem Mulder staat bekend als een man met enorm veel kennis op gebied van voeding. Zijn kennis gaat echter verder en de artikelen blijven iedere keer weer enorm leerzaam. Ook dit artikel zet weer aan tot nadenken.
Peter Boskamp - Schimmels en gisten
8-4-2015 - Peter Boskamp

Peter Boskamp is altijd bezig met onderzoek en komt met zeer interessante dingen. In het begin werd er weleens lacherig gedaan, maar het verleden wijst uit dat hij zeer vaak bij het rechte eind heeft. Ook nu weer een mooi, informatief stuk.
Ogentheorie met videobeelden (8-4-2015)
Comb. Visscher - Glanerbrug (31-3-2015)
A. Coolen - De fout in de minimum deelgetallen! (27-3-2015)
Ben de Keijzer - Roofvogelproblematiek in Nederland (27-3-2015)
Peter Theunis - Tips! (24-3-2015)
Comb. van Wanrooij, Geffen - Behoren tot de beste hokken van Nederland! (21-3-2015)
A. Coolen - Met of zonder minimum deelgetal? (19-3-2015)
Eddy Noël - Weerstand en immuniteit (19-3-2015)
Ad Schaerlaeckens - Conditioneren! (17-3-2015)
Peter Theunis- Heeft opleren wel zin? (16-3-2015)
Diego Wouters, Spaubeek - Nationale top! (15-3-2015)
Sjaak Buwalda - Los!! (9-3-2015)
Leo Pronk, Breezand - Fondtopper!!! (8-3-2015)
Stephan Göbel - Hoe bereid je duiven goed voor op het seizoen? (5-3-2015)
Patrick Noorman - Duivensites niet alleen voor u, maar ook van u!!! (4-3-2015)
Gerard Olsthoorn, Zevenhoven - Mooiste duiven van Nederland! (4-3-2015)
Usneazuur, natuurlijk middel tegen geel en luchtwegen (2-3-2015)
Herman Calon - Verkoop catalogus (1-3-2015)
Enrico Doldersum, Almelo - Duivensport in de genen! (1-3-2015)
A. Coolen - Het laatste nieuws! (27-2-2015)
Pigeons booster - De natuurlijke weg! (23-2-2015)
A.M. van der Rhee - Kroonjuwelen van de Nederlandse duivensport!!! (23-2-2015)
Best gelezen...
 
1 Van Vitesse naar Midfond - Willem Mulder
2 Fondduiven - Peter Boskamp
3 Eddy Noël - Weerstand en immuniteit - Eddy Noël
4 Ben de Keijzer - Roofvogelproblematiek in Nederland - Ben de Keijzer
5 Comb. van Wanrooij, Geffen - Behoren tot de beste hokken van Nederland! - Patrick Noorman
6 Peter Theunis - Tips! - Peter Theunis
7 Gerard Koopman - Meten is weten - Gerard Koopman
8 Comb. Visscher - Glanerbrug - Patrick Noorman
9 Drs. H. de Weerd - Gezondheidsproblemen - Drs. H. de Weerd
10 Ogentheorie met videobeelden - Patrick Noorman
 
(Advertenties)

 

Ad Schaerlaeckens

Verjaagt honden, katten, vossen, steenmarters, ...

Duindam Klimaatadvies

Combinatie Sebens & Zn

Gezondere duiven door gezond licht!