Home Duivensites.nl Eigen site? Overzicht Nieuws en artikels Contact Nieuwsbrief Agenda  
Duivennieuws, columns en artikels

Overzicht archief, postduiven-nieuws, columns en overige artikels voor en door duivenliefhebbers.

Rapportage vervoer en voeding. Open printvriendelijke pagina
Willem Mulder  22-3-2012
 

Inleiding

Enige tijd geleden kreeg ik het verzoek een voermengeling te ontwikkelen voor 2 en 3 nachten mand. Veel overleg heeft geresulteerd in enkele unieke transportmengelingen.
Een en ander zou worden uitgetest in een afdeling in Nederland. Na enige voorgesprekken werd door de afdeling besloten om van start te gaan.

Doel

Het doel is alle duiven voldoende te laten eten en drinken, zodat deze beter voorbereid zijn op de vlucht van de volgende dag. Als de lichaam- en hersenfuncties beter functioneren, zullen duidelijk meer duiven in top conditie thuiskomen en de week erna zonder problemen weer worden ingekorfd. Voordeel voor de liefhebber is dat hij de duiven wekelijks beter en vlotter thuis krijgt, daarom beter kan selecteren en zodoende meer plezier beleeft aan de sport. Voordeel voor de afdelingen is dat er over het seizoen gezien duidelijk meer duiven worden ingekorfd en de wagens gemakkelijker vol kunnen blijven. Dit levert voor de afdelingen een behoorlijk financieel voordeel op.

Het voer.

Deze nieuwe mengeling is zeer koolhydraatrijk, aangevuld met vetrijke zaden. De samenstelling bestaat uit 3 soorten mais, tarwe, gepelde gerst, milocorn, witte Dari, gepelde haver, gepolijste witte rijst, kardi en hennep.  Hennep is dus het kleinste zaad in deze mengeling. Werken met nog kleinere zaden zou niet verantwoord zijn. De waardes zijn: 10,7% ruw eiwit, 6,4% opneembaar eiwit, 6,3% ruw vet, 63,9% Koolhydraten, 3348 K.cal per kg, 4,6% ruwvezel. De voerschep werd in met midden in de mand geplaatst, omgekeerd en het voer werd verdeeld in de mand.

De mengeling heeft een wat hoger vetaandeel dan die van alleen mais. De vetten worden niet meer omgezet in bloedvetten, omdat daarvoor de tijd te kort is. Ze zullen als “bloedvetten” gedurende het eerste uur van de vlucht worden gebruikt.

Testen

Het doel was deze mengeling (en) te testen in een afdeling (niet op nationale vluchten vanwege concurrentievervalsing). Er werden meerdere gesprekken gevoerd met een hoofdbestuur en twee rapportage formulieren opgesteld. De hoofdconvoyeur zal bij deze vluchten rapporteren. Het hoofdbestuur wijst diverse testhokken aan die rapporteren hoe de duiven thuiskomen. De testhokken wordt gevraagd geen mededelingen te doen over de testen.

Waarnemingen tijdens het transport en losplaats

De convoyeurs dienden zich te houden aan een schema zodat de duiven op gezette tijden water en voer ter beschikking kregen. De verbazing was massaal en groot. Na het voeren moest direct weer water worden bijgevuld. Dit was nooit eerder voorgekomen. Zeker niet bij lagere temperaturen in het begin van het seizoen. Dit bleef het geval tot en met de laatste vlucht.

Het voer werd allemaal opgegeten. Wel bleef het kleinere voer de eerste twee vluchten het langst liggen. Daarna werd alles direct goed opgegeten. De duiven deden wel langer over het opeten van het voer. Na een aantal vluchten bleek dat er steeds weer water moest worden bijgevuld en dat de duiven meer voer wilden eten. Zodoende werd eerst 25% en later zelfs 50% meer voer gegeven. Dit voer werd allemaal opgegeten. De convoyeurs waren unaniem zeer tevreden over deze nieuwe voermengeling. 

Op de nationale vluchten werd een speciale maismix gevoerd ( franse mais, popcorn en marano mais). Dit om concurrentie vervalsing te voorkomen.  De hoofdconvoyeur van St. Vincent was enorm verrast hoeveel beter de duiven deze speciale mais mengeling aten in vergelijking met de traditionele grote paardetand mais.

Waarnemingen bij de testhokken

Van de ingezonden rapportage formulieren werd steeds de beste en de slechtste uit het onderzoek genomen, zodat een gemiddeld beeld ontstond. Op het testformulier diende men in te vullen hoe de duiven werden voorbereid naar de vlucht toe. Verder werden een aantal zaken ingevuld als: hoe kwamen de duiven thuis / conditie bij thuiskomst /waren ze dorstig / waren ze hongerig / hoe was de mest / aandacht voor de partner / de mest de volgende dag / herstel / pennen rui / donsval / trainingslust etc. 

Uit de testen kon het volgende worden waargenomen:

De duiven kwamen over het algemeen goed af. Er was nauwelijks gewichtsverlies. Geen dorst mits voldoende rust tijdens transport en de regels werden nageleefd. Goede interesse partner. Goede mest. Dons op de mest. Goed herstel. Prima training.

Op sommige vluchten werd honger en dorst vastgesteld. Dit had te maken met een te laat vertrek en te laat aankomen op de losplaats. Als de duiven onvoldoende rust krijgen en er te snel wordt gevoerd, wordt er slecht gegeten en gedronken. Het voer wordt bevuild en niet meer opgegeten met als gevolg dat de duiven uitgedroogd thuis komen. Dorstige en hongerige duiven is dan het gevolg.  Ook is het voorgekomen dat er onderweg geen water werd gegeven.

Een van de twee hete dagfond vluchten kende een zeer slecht vluchtverloop. Duiven waren dorstig en hongerig.
De volgende hete vlucht (1 week later) geadviseerd de duiven over 2 auto´s te verdelen. Horizontaal en vertikaal lege rijen manden. Verloop: uitstekend.

Calamiteiten

Uit de uitslagen bleek overduidelijk, dat de duiven nu ook in de achterhand beter mee konden komen. Betere voeding en veel meer duiven die drinken in de mand is daarvan de oorzaak. Helaas waren enkelingen  in de voorvlucht daar niet blij mee. Het eigenbelang was (zoals zo vaak) groter dan het algemeen belang van de duiven, de rest van de liefhebbers en van de afdeling. De testen werden door hun  onsportief toedoen ‘succesvol’ gefrustreerd en moesten daardoor helaas worden afgebroken.  

Conclusies

Indien de juiste rijtijden worden gehanteerd, de duiven tijdens de tussenstop altijd water wordt gegeven en het transport ´s middags uiterlijk om 14.00 uur op de losplaats is, kennen de wedvluchten zonder uitzondering een uitstekend vluchtverloop. De juiste voermengeling wordt door veel meer duiven gegeten, waardoor er na de maaltijd veel meer wordt gedronken. Duiven komen zo fitter thuis zonder dorst en honger.  We hebben stellig de indruk dat de meeste liefhebbers baat zullen hebben bij deze nieuwe mengelingen.

Aanbevelingen

- Het transport dient op tijd te vertrekken. Bij voorkeur donderdag ´s nachts.
- Tijdens een tussenstop de duiven altijd water geven.
- Voor controles kan een webcam uitkomst bieden.
- Tijdig aankomen op de losplaats en aldaar direct water geven.
- Na 2 uur rust de duiven voeren en weer water geven.
- Bij warm weer minder duiven in de manden en horizontaal en verticaal rijen manden vrij laten en de duiven over meerdere wagens te verdelen.
- Proberen op de losplaats een schaduwrijke plek te vinden bij hitte en de deuren te openen voor verse lucht.

 
Wilt u reageren? Stuur dan een email naar de redactie.
 
Zonder nadrukkelijke voorafgaande schriftelijke toestemming van Duivensites.nl is het niet toegestaan materiaal van Duivensites.nl te publiceren, kopieren of reproduceren voor gebruik op uw website of die van iemand anders.
 
<<< Terug
Theo de Kruijk

Wulf van Laar

Combinatie Bruggeman

Fondunie 2000

J. Doldersum & Zn

D. & S. Göbel

Cor Drost

Gebr. van Toor

Van Elsacker-Jepsen

A. Engelen

Gebroeders Homma

Mark van den Berg

 
Gezondheid en het immuunsysteem.
8-4-2014 - Willem Mulder

Gisteravond zat ik achter het huis in de stoel te genieten van de tuin. Het gras was net gemaaid en de bomen gesnoeid. Ook had ik wat onkruid uit de tuin gehaald en de boel op een hoop geharkt...
lees meer >>

En deze week in deze week de afgelopen weken!
6-4-2014 - Gert Krab

De laatste tijd is het bijhouden van een wekelijkse babbel er bij ingeschoten. Enerzijds omdat er ook niet zoveel te vertellen is, anderzijds omdat het me gewoon aan tijd ontbreekt zes dagen van de week en dan is zondag ook maar een echte rustdag. Hoewel, met jonge kinderen...
lees meer >>

Weetjes
31-3-2014 - Peter Boskamp

De vele mailtjes, maar ook de vele gesprekken op de diverse beurzen, maken duidelijk dat er over veel relatief eenvoudige zaken nog veel misverstanden bestaan. Natuurlijk wordt het de liefhebbers voor een deel ook niet echt makkelijk gemaakt...
lees meer >>

De leerschool is nu echt begonnen
30-3-2014 - Johan Hamstra

En alweer is het zondag, dus tijd voor mijn wekelijkse stukje. Mensen, waar hebben we dit mooie weer toch allemaal aan te danken. Eerst een lekkere rustige winter en nu, ja nu, een voorjaar tot nog toe om van te dromen...
lees meer >>

Voorjaarsjokte
27-3-2014 - Sjaak Buwalda

Mooier begin van de dag bijna niet voor te stellen. De verloren zoon van gisteren zat weer voor de plank, we zijn weer compleet. Had mezelf nog verweten een jeugdlid te zijn, en een potje voer klaargezet op de valplank voor het geval dat...
lees meer >>

Weer een jaartje ouder!
23-3-2014 - Johan Hamstra

Daar zijn we weer na een weekje afwezigheid. Ja, vorig weekend lekker samen met mijn vrouwtje in Amsterdam geweest. Ik hoor sommige denken, Amsterdam en lekker? Eerlijk, wat heeft deze stad toch een schitterend en machtig mooi oud centrum...
lees meer >>

Waar mensen over praten
20-3-2014 - Ad Schaerlaeckens

Discussiëren is iets dat vooral veel Nederlanders in het bloed lijkt te zitten. Zo is daar Nederland momenteel discussie over kampioenschappen en de zogenaamde mega hokken (massa inkorvers).
lees meer >>

Zelfvertrouwen ligt aan de basis van ieder succes!
13-3-2014 - Rob van Hove

In de sportpsychologie wordt naar ik meen soms teveel de nadruk gelegd op de combinatie kracht en mentale weerbaarheid. Je hebt het kunnen zien bij de voetbalwedstrijd van het Nederlands elftal tegen Frankrijk. Maar ook een Sven Kramer, leidt in sommige situaties aan een dosis overmoed. Het is niet altijd maar raak...
lees meer >>

Maart zet vaart (5-3-2014)
Voorbereiding (3-3-2014)
Kweken in vlot tempo... (2-3-2014)
Vijfde Matador Informatiedag (25-2-2014)
Drie aflopende veilingen a.s. zaterdag, (14-2-2014)
M. Faraday en de duivensport (1) (11-2-2014)
Forum Genemuiden en Duivendag Giesbeek (9-2-2014)
Uitgestelde veiling DreamPigeons (8-2-2014)
Immunologie (3-2-2014)
Gaanweweeralarm (27-1-2014)
Accepteer wat is, laat los wat is geweest en heb vetrouwen in wat kan zijn! (26-1-2014)
Druk druk druk druk (19-1-2014)
Actieve veilingen op DreamPigeons (16-1-2014)
Het gewone leven!!! (12-1-2014)
Topspeler uit het land van Maas & Waal! Eric Bouwman, Afferden (8-1-2014)
Combinatie Lokhorst, the loft of the future! (7-1-2014)
Verder met de kweek (1-1-2014)
P.J van den Berg en zoon, Benschop - Dag- en overnachtfond toppers uit midden Nederland. (23-12-2013)
Wat goed is komt snel! - Peter Pennekamp, Westervoort (20-12-2013)
Winterkampioen! Lijn Blauwe 029 doet het goed op twee fronten (16-12-2013)
Slaapfeestje!!! (15-12-2013)
Ook in Nederland oogsten de duiven van Serge van Elsacker succes (15-12-2013)
Best gelezen...
 
1 Gezondheid en het immuunsysteem. - Willem Mulder
2 Weetjes - Peter Boskamp
3 Voorjaarsjokte - Sjaak Buwalda
4 De leerschool is nu echt begonnen - Johan Hamstra
5 Weer een jaartje ouder! - Johan Hamstra
6 En deze week in deze week de afgelopen weken! - Gert Krab
 
 
Follow Duivensites.nl on Twitter

 

PigeonPlaza

Gezondere duiven door gezond licht!

Ad Schaerlaeckens

Ontdek ook hoe u uw kennis over voeding en training van postduiven kunt verbeteren. De adviezen van Willem Mulder zullen u een andere kijk geven op de verzorging, zodat u ook beter kunt presteren.

Quiko Voeders

Duindam Klimaatadvies

Verjaagt honden, katten, vossen, steenmarters, ...