Home Duivensites.nl Eigen site? Overzicht Nieuws en artikels Contact Nieuwsbrief Agenda  
Duivennieuws, columns en artikels

Overzicht archief, postduiven-nieuws, columns en overige artikels voor en door duivenliefhebbers.

Vliegprogramma's 2012 Open printvriendelijke pagina
A. Coolen  28-2-2012
 

Wat zou erger zijn, een NPO-bureau zonder personeel of een slecht vliegprogramma? Niemand hoeft daarover lang na te denken, een slecht vliegprogramma natuurlijk. Een slecht vliegprogramma wekt ergernis bij iedereen en wat ze daar in Veenendaal uitvoeren weet geen man en dat interesseert ook geen man. Wel kan men zich daarbij wel iets voorstellen. Zeg nou zelf, wat zou een normale werkgever denken bij een de baas die als hobby-onder-werktijd van elk telefoontje een verhaaltje te schrijven om de buitenwacht “Op de hoogte” te mailen, natuurlijk in de kleur die hem goed uitkomt. Ondertussen is op de website van de NPO de uitslag van de loterij t.g.v. de Nationale Manifestatie al 9 weken het “Laatste Nieuws”! Het kost handenvol geld. Het positieve van eerder gedaan onderzoek was dat er flink gesneden kon worden. Minder duivenmelkers betekent ook minder werk en dus ook minder personeel, dat kan iedereen bedenken.

Niemand verliest graag zijn baan, dat is logisch. In zo’n situatie is de aanval dan de beste verdediging: er moet een bestaansrecht voor het bureau worden bedacht! Zichzelf belangrijk maken, dat is de oplossing. Centraliseren is dan het toverwoord. Alles wat met de duivenvluchten te maken heeft, kan veel eenvoudiger. Om te beginnen, uniforme vliegprogramma’s, in heel Nederland op dezelfde dag eenzelfde soort vlucht. Eén druk op de knop en de computer slingert alle vluchtenschema’s van alle afdelingen zo op het scherm. Vlieglijn is helemaal geen punt, de computer kiest. Nog een druk op de knop en de computer zegt hoe laat en op welke paar parkeerplaatsen de duiven kunnen worden aangeleverd. Een andere knop en de chauffeurs krijgen een mail met hoe laat ze met welke duivenauto moeten beginnen te rijden, de routeschema’s erbij. ’s Anderendaags berekent een andere computer, gekoppeld aan “Buienradar”, hoe laat de konvooien gelost kunnen worden, eventueel ook nog met het aantal groepen en de verwachte snelheden. De lossingsberichten komen automatisch op Teletekst. Ja maar, zult u tegensputteren, mogen wij liefhebbers onze wensen ook nog laten horen? Ja, dat kan! Er komt een volle zaal deeltijddames waar u de hele week per telefoon tegen een kwartje per minuut terecht kunt met uw ervaringen, wensen, klachten, suggesties en verwensingen. Deze gegevens worden netjes op een stapeltje gelegd en verdwijnen in een la; alleen zo is de toekomst van het bureau verzekerd!
Meelopers zijn er altijd. IJdeltuitjes die in zo’n nieuw tijdperk voorop willen staan, of lieden die in hun afdeling alsmaar hun zin niet krijgen met voorstellen waar het eigen belang afdruipt. Zo zijn nationale vluchten gunstig voor de hokken die publiciteit zoeken (lees commerciële hokken) en een NPO heeft de coördinatie ervan al eerder binnengehaald. Zo krijgt het bureau zingeving. Over vluchten met meer gelijke kansen praat geen mens. Wetende dat zelfs een kleine verandering in de duivensport al heel moeilijk er door komt, is het niet te verwachten dat zo’n omwenteling het zal halen. De bestuurders van de afdelingen zullen zich niet zonder slag of stoot buitenspel laten zetten. Dus, daarom deugt de organisatie-structuur van de NPO ook niet!

Wie duivensport een beetje kent, weet dat bekvechten over vliegprogramma, lossingen en vlieglijnen voor veel melkers een leuke bezigheid is. Iedereen heeft er verstand van, iedereen heeft een voorkeur, iedereen heeft een ander eigen belang. De leukste vergaderingen zijn die waar deze onderwerpen op de agenda staan; de organisatie-structuur interesseert hen geen bal. Elk jaar weer herhaalt zich die puzzel een vliegprogramma in elkaar te passen dat voldoet enerzijds aan de tientallen voorstellen en wensen van de basisverenigingen en anderzijds aan de mogelijkheden van de vervoersorganisatie. Binnen de afdeling liggen links en rechts die wensen al anders, landelijk zijn die verschillen nog veel groter. Een uniform vliegprogramma houdt daar geen rekening mee; ook niet met de vervoersproblematiek in de afdelingen en de budgettaire opdracht. Als het in de eigen afdeling al zo’n heksentoer is een vliegprogramma op te stellen waarin iedereen zich kan vinden, dan zal het een paar duifloze ambtenaren in Veenendaal zeker niet lukken hiervoor een eenheidsworst te draaien die heel Nederland lekker vindt. Een uniform vliegprogramma zal meer problemen oproepen dan oplossen. Een uniforme vliegprogramma zou een castratie zijn van de duivensport! Tot ieders tevredenheid doen de afdelingen dat allemaal zelf en zijn verantwoordelijk voor de organisatie. In het afdelingsbestuur zit ervaring, daar kent men de opvattingen en belangen van her en der binnen de afdeling, daar is men voor iedereen aanspreekbaar, daar is geen gedoe en dat kost slechts kilometervergoeding. Dat kan van bureau Veenendaal niet worden gezegd. Integendeel. Een en al onkunde, claimschandaaltjes, eigenzinnige directeuren, geen betrokkenheid. Terecht dat men zich afvraagt of centralisatie wel zo’n goede gedachte is. Laten we het maar houden zoals het nu is. Nu functioneert alles goed; met het andere is het maar afwachten. Moeten we niet eens kijken naar die organisatie van toen, toen onze duivenwereld een halve eeuw geleden in de opgaande lijn ook 23 duizend leden telde? En die paar deeltijdbaantjes in Veenendaal? Jammer!

Klik hier voor de tabel Vliegprogramma's 2012

De discussie over het uniform vliegprogramma begon toendertijd met: véél teveel vluchten, men begon véél te vroeg, men eindigde véél te laat en de functionarissen hadden het véél te druk. Van alles véél teveel dus! In het eerste uniforme NPO-voorstel telde elke categorie 5 vluchten, duurde het vliegseizoenen van eind april tot begin september en was er ook nog plaats voor een paar weken vakantie. In de afdelingen reageerden liefhebbers en bestuurders verbaasd en kijk nu eens wat de liefhebbers wensten. Gemiddeld duurt het vliegseizoen nu ruim 24 weken, variërend van 22 weken in afdeling GOU tot 27 weken in afdeling Limburg; in 2004 was dat ongeveer hetzelfde. In plaats 360 vluchten in het voorgestelde uniforme programma worden er komend seizoen 471 vluchten vervlogen. In 2004 stonden er landelijk 457 vluchten geprogrammeerd. In plaats van minder vluchten zijn het er meer geworden. Er kwamen 17 fondvluchten bij en 5 midfondvluchten moesten daarvoor wijken. Meer vluchten in hetzelfde tijdsbestek betekent dat meer weekenden volgepropt werden met 3 vluchten in een weekend. In 2004 waren die zowat uitgeroeid, dit jaar zijn dat er 28, met als aanvoerders afdeling Zeeland met 5 en Limburg met 4. Eigenlijk zijn dat er nog 6 meer want de volgende stap om de midfond van het toneel te duwen is dat er in enkele weekenden geen plaats meer is voor een midfondvlucht, dat heet dan vanwege logistieke beperkingen. In de afdelingen Limburg, Zuid-Holland en Friesland is het al zover. In afdeling Midden-Nederland zaten de midfonders niet te slapen. Daar stonden in het concept-vliegprogramma ook een paar van zo’n weekenden. De ledenvergadering accepteerde dit niet en liet het bestuur haar huiswerk opnieuw maken. De midfondspelers worden zodoende een weekje op vakantie gestuurd! Op die manier mogen een hoop midfondspecialisten, ongeveer 25% van de hokken, alvast oefenen hoe het voelt een weekend in het hoogseizoen zonder een duivenvlucht. Eén ding is zeker: zo kunnen ze alvast wennen aan de volgende stap: stoppen met duivensport! Natuurlijk mag een minderheid van overnachters hun duiven komen leren of trainen bij de midfonders, maar zij mogen daar niet de wetten komen stellen.

Beneden de grote rivieren heeft men liever een paar vluchten meer, in het noorden liever een paar vluchten minder. Dit verschil ontstaat bij de jonge duiven en de natoer. Gemiddeld hebben de afdelingen 39 vluchten op hun programma. Globaal 13 vitesse/midfond, 5 dagfond, 6 marathon, 9 jonge duiven en 5 natoer. Hoe men ook kijkt naar de cijfers voor de Marathons, in alle gevallen moet worden geconcludeerd dat deze categorie met 6 vluchten een te grote broek aan heeft. Op tweederde van de hokken wordt nooit marathon gespeeld; 75% van de hokken speelt wel Midfond. Wat betreft specialisten is de groep Midfonders met 24% veel groter dan de groep Marathonners met 8%. Meer dan de helft van de Marathonners doet slechts mee aan maximaal 3 van de 6 vluchten. Om hier enige kans op een kampioenschap te hebben zal men op zijn minst aan al die vluchten moeten deelnemen en daar is een bovengemiddeld aantal duiven voor nodig. De latere marathonvluchten zijn pure versnippering, de functionaris van het inkorflokaal zal dit bevestigen maar hem wordt niets meer gevraagd. Neemt men hierbij ook nog het storende effect dat een overdaad aan marathonvluchten heeft op de evenwichtige opbouw van het vliegprogramma dan is het onbegrijpelijk dat de bestuurders landelijk en regionaal dit zo laten gebeuren. Of is het misschien zo dat de lobbyisten voor publiciteit en commercie hier de bestuurders naar hun hand kunnen zetten?

Afdeling GOU start als laatste (week 15) en stopt als eerste (week 36). Het vliegseizoen duurt daarmee slechts 22 weken. Men is hier weer afgestapt van de zgn. G-vluchten en is er weer als vanouds een toer voor de jonge duiven en een natoer. In 7 afdelingen beginnen de prijsvluchten in de eerste week van april (week 14); in 2004 waren dat er 6. In Noord-Brabant en Limburg start men een week eerder. In slechts 3 afdelingen wordt de categorie Vitesse nog als één kompleet blok aangeboden (Brabant 2000, Limburg en NO-Nederland), in 5 van de 12 afdelingen wordt er gestart met aparte losplaatsen voor Noord en Zuid. De eerste Dagfondvlucht staat hier in week 21 (laatste weekend mei). In 6 afdelingen wordt gestart met 4 vitesse-vluchten; de overige vitesse-vluchten worden verder achterin als grof vuil weggemoffeld. Zo staat in afdeling Oost-Brabant de laatste vitesse-vlucht in week 25, dat is één week achter de 7e en laatste midfondvlucht en één week vóór de eerste vlucht voor de jonge duiven. Daar zat iedereen te slapen want behalve dat zo’n terugvlucht als afsluiting van het midfondprogramma een klap in het gezicht is van de liefhebbers van het korte spel, kan deze laatste vitesse-vlucht eventueel niet meetellen voor het nationale kampioenschap Vitesse omdat deze datum buiten de daarvoor gestelde termijn valt. De eerste Dagfondvluchten staan hier in week 19 (half mei). Door wat later met de Dagfond te beginnen ontstaat er genoeg ruimte om vooraf een groter blok Vitesse te programmeren. In de afdeling Friesland zit men al na 3 vluchtjes op midfond-afstand en dat is zeker niet in het belang van het welzijn van de duiven.
.
De piek zit in de weken 25 en 27 met resp. 33 en 35 vluchten. Het merkwaardige hierbij is dat in de tussenliggende week 26 slechts 18 vluchten op het programma staan. Door de Nationale Dagfondvlucht van week 25 één week naar achteren te verplaatsen wordt de drukte evenwichtiger verdeeld.
In afdeling Zeeland starten de jonge duiven in week 24 half juni met hun toer van 11 vluchten. De zuidelijke afdelingen volgen in week 26, het laatste weekend van juni. In het noorden start men weer 2 weken later; daar vindt men 8 vluchten genoeg. In 7 afdelingen eindigt het seizoen in week 37, half september; in 2004 waren dat er ook 7.

Alsof er nog niet genoeg vluchten zijn, de FCI organiseert in de weekenden 30 en 32 nog een tweetal Olympiade-vluchten voor oude duiven vanuit Berlijn en Londen. De kortste afstanden liggen respectievelijk ergens rond de 450 en 250 km. Er komt slechts één landelijke uitslag! Kortom, ideaal voor de broodvliegers om er onderonsjes van te maken langs de Duitse grens en in Zeeland. De verkoop van deelnemerskaarten (15 euro!!) valt erg tegen. Laat dat zo maar blijven; duivenmelkers zijn slimmer dan bestuurders……

Bijgaande tabel geeft een samenvatting van de vliegprogramma’s 2012 voor de diverse afdelingen. Uitgegaan is van de programma’s zoals die begin februari op internet stonden. De vluchten zijn aangeduid met de codes van de categorieën in volgorde datum, geen trainingsvluchten. In weekenden met bijvoorbeeld 2 vluchten staan 2 codes. In de kolom uiterst links staat het weeknummer en uiterst rechts het aantal vluchten in dat weekend. Onderaan staat in tabelvorm het aantal vluchten per categorie.

Voor een aandachtige lezer moet het een uitdaging zijn de overeenkomsten en de verschillen tussen de afdelingen op te sporen. In ieder geval is de tabel leerzaam voor iedereen om te zien hoe in andere afdelingen de wensen van hun liefhebbers worden ingevuld; voor de vlieglijn en de groepen kunt u terecht op de sites van de afdelingen. Stelt u andere eisen aan een vliegprogramma of moet u die nog ontdekken dan is het zeker de moeite waard de plussen en minnen van de diverse afdelingen naast elkaar te zetten. Mocht ons gevraagd worden welk schema het beste oogt dan zouden wij kiezen voor afdeling Brabant2000: het heeft een maximale duur met een maximaal aantal vluchten, in echte blokken. Wil men iets minder dan is dit schema met kleine aanpassingen gemakkelijk geschikt te maken voor andere afdelingen.

 
Wilt u reageren? Stuur dan een email naar de redactie.
 
Zonder nadrukkelijke voorafgaande schriftelijke toestemming van Duivensites.nl is het niet toegestaan materiaal van Duivensites.nl te publiceren, kopieren of reproduceren voor gebruik op uw website of die van iemand anders.
 
<<< Terug
Wulf van Laar

KC Suizende Vleugels

Comb. Verweij-de Haan

Nico Haesen

J. Doldersum & Zn

Combinatie Bruggeman

Kimmenade-Verbakel

Patrick Brothers

Nico Jan Koenders

Theo de Kruijk

Aad Beerendonk

Gebroeders Homma

Thomassen- Van Es - Spelen het onmogelijke klaar!!!
28-11-2014 - Patrick Noorman

Thomassen- Van Es kennen een geweldig seizoen en verbazen vriend en vijand door met een kleine vliegploeg, 5 keer op teletekst te komen.
Primeur: Presentatie Olympiadeduiven!!!
25-11-2014 - Peter Sebel

Duivensites heeft voor u alle Olympiadeduiven overzichtelijk gemaakt. De komende tijd zullen we de Olympiadeduiven aan uw voorstellen en het verhaal achter deze cracks onthullen.
Frank Zwiers - De opvolger van Arjan Beens?
24-11-2014 - Patrick Noorman

Frank Zwiers is een nieuwe topspeler in de fondwereld. Hij zal bij menigeen opgevallen zijn, door zijn geweldige uitslagen. De nieuwe Beens staat op?
Ad Schaerlaeckens - Empirie en nog wat!!
24-11-2014 - Ad Schaerlaeckens

Ad Schaerlaeckens is in dit stuk weer behoorlijk op dreef. Neem niet zomaar aan wat de commercie je voorschotelt, maar ga zelf op zoek!
Winnaars DreamPigeons
21-11-2014 - Gert Krab

Deze week waren er twee duiven te winnen op de facebookpagina van DreamPigeons via een zg like-aktie. De gelukkige winnaars van onderstaande twee duiven zijn geworden...
Ko van Dommelen - Een begrip in de fondwereld
20-11-2014 - Patrick Noorman

Al tientallen jaren is Ko de gevreesde fondmatador. Ieder jaar staat hij weer bij de kampioenen en dat is aan de enorm gevulde prijzenkast wel te zien. Beste van Nederland en Europa, het is toch wat!
Generaal - Comb. Poelman, Erica
18-11-2014 - Patrick Noorman

Met een hok vol goede duiven zijn zij de grote kampioenen van de omgeving. Ook in 2014 steeg hun 'Generaal' weer tot grote hoogte. Weer een product uit hun beroemde superkoppel!
Peter Theunis- Totaal weduwschap of niet?
18-11-2014

Peter Theunis is een man van de praktijk. Theorie wordt bij hem altijd uitvoerig getest en ook nu heeft hij weer een mooie ontdekking gedaan.
Ad Schaerlaeckens - Peter Janssen, Kleve (16-11-2014)
Nico Pronk, Mill – Al een halve eeuw bij de kampioenen (15-11-2014)
Kampioenenhuldigingen Kring en Regio (14-11-2014)
Aflopende veiling met drie onbetaalde duiven (herkansing) (14-11-2014)
Gebr. Dekker - Grote talenten in de Nederlandse duivensport!!! (13-11-2014)
A. van Zoeren & Zn. - Een serie topduiven om kippenvel van te krijgen! (13-11-2014)
Rudi Desaer - Behoort tot de grootste kampioenen van Europa! (12-11-2014)
Belangrijke wijziging op DreamPigeons (11-11-2014)
J. v.d Pasch, Grubbenvorst - Een open boek!!! (10-11-2014)
Special Blue - J. Doldersum & Zn., Almelo (10-11-2014)
Paul Grolleman - Het stille seizoen deel 2 (10-11-2014)
Peter Sebel - Selectie en nog wat... (9-11-2014)
Stefaan Lambrechts, Berlaar - Hofleverancier van topvliegers! (7-11-2014)
Willem van der Velden, Boskoop - Nationale trots!!! (6-11-2014)
De 46 - Comb. Smeets-Penris, Urmond (6-11-2014)
Jouke Rottine - Antwoord op alle vragen!!! (5-11-2014)
Het beste van Ad Schaerlaeckens: Succes verzekerd! (4-11-2014)
Gert Jan Beute - De trein naar succes! (deel 3) (4-11-2014)
Berth Knaven - Een fenomeen (4-11-2014)
Sjaak Buwalda - Oproep aan alle dagfondliefhebbers van de Noordelijke Unie (3-11-2014)
Peter Boskamp- Paratyfusmanagement (3-11-2014)
As 52 - Richard van den Bos, Middelharnis (2-11-2014)
Best gelezen...
 
1 Rik Cools - Een doordacht systeem! - De Duif
2 J. v.d Pasch, Grubbenvorst - Een open boek!!! - Patrick Noorman
3 Stefaan Lambrechts, Berlaar - Hofleverancier van topvliegers! - Davy Deckers
4 Jouke Rottine - Antwoord op alle vragen!!! - Patrick Noorman
5 Het beste van Ad Schaerlaeckens: Succes verzekerd! - Ad Schaerlaeckens
6 Rudi Desaer - Behoort tot de grootste kampioenen van Europa! - Ad Schaerlaekens
7 As 52 - Richard van den Bos, Middelharnis - Patrick Noorman
8 Gert Jan Beute - De trein naar succes! (deel 3) - Gert Jan Beute
9 Sjaak Buwalda - Oproep aan alle dagfondliefhebbers van de Noordelijke Unie - Sjaak Buwalda
10 Peter Theunis- Totaal weduwschap of niet?
 
 
Follow Duivensites.nl on Twitter

 

Gezondere duiven door gezond licht!

Ad Schaerlaeckens

Verjaagt honden, katten, vossen, steenmarters, ...

Ontdek ook hoe u uw kennis over voeding en training van postduiven kunt verbeteren. De adviezen van Willem Mulder zullen u een andere kijk geven op de verzorging, zodat u ook beter kunt presteren.

Quiko Voeders

Duindam Klimaatadvies