De laatste weken gonst het in de wandelgangen weer over fraude met stamkaarten. In Polen, Amerika en China zijn diverse kaarten opgedoken die niet overeen stemmen met de werkelijkheid.In eigenlijk alle gevallen blijkt het dat de fout “daar” ligt, ik bedoel dat ze daar de nep stambomen maken, vaak heel kunstig trouwens, en dat de schuld gelukkig niet bij onze landgenoten ligt. In een ingezonden brief van een verontruste melker lazen we vorige week zelfs dat een Poolse duivenmelker hem om enkele honderden ringen met kaartjes had gevraagd als “ruilobject” , gelukkig trapte de oplettende melker hier niet in. Verder hoorde ik over dna verschillen bij Nederlandse duiven die naar Amerika waren verkocht, wat daar precies van waar is, was nog niet bekend, maar ik vind wel dat zoiets goed moet worden uitgezocht en als er fraude in het spel is dit openbaar moet worden gemaakt. In België is reeds een man uit Vilvoorde opgepakt, deze J.P.P. schijnt achter de fraude met Limbourg en Verbruggen duiven te zitten, met honderden tegelijk zo konden we lezen in “Het Duivenblad” uit België Maar iedereen is onschuldig tot het tegendeel bewezen is. Eigenlijk wil ik hier helemaal niet over schrijven, ik ben een positivo, zie alles door een roze bril, dus STOP, en verder over leuke dingen.
Arbeid
Eén van mijn Belgische duiven vrienden is Ulrich Lemmens, deze zeer fanatieke jongeling speelt met zijn vader op hoog niveau met duiven, en hij weet door zijn internationale contacten dat je “ER WEL WAT VOOR MOET DOEN”, en vroeg mij daar eens wat dieper op in te gaan. Nu dacht ik bij mezelf dat ik dat toch al aardig deed, ik schrijf en vertel juist zo vaak over al die arbeid die kampioenen er voor doen dat liefhebbers me juist vragen het eens wat minder over dat “professionele” gedoe te hebben, maar goed ik zie het misschien verkeerd dus hebben we het er nog maar een keertje over.
De Nederlandse en Belgische topspelers laten helemaal niets aan het toeval over, maar dan ook echt helemaal niets. Het begint natuurlijk na de vluchten reeds met een veel strengere selectie dan bij de meeste van ons, die selectie streep kan bij hun ook veel hoger gelegd worden omdat er veel beter gespeeld wordt, dus het èèn volgt steeds op het ander. Een week na de laatste vlucht vind je bij hun reeds geen duif meer op de hokken die niet aan de verwachtingen heeft voldaan, op enkele duiven voor de verkoop na dan natuurlijk, maar die zitten apart. Bij de toppers begint dan reeds de voorbereiding op het komende seizoen met de grote schoonmaak, reparatie en of aanpassing van de hokken en het grote denkwerk over de koppeling en spelsysteem van volgend jaar. Ik denk dat veel liefhebbers in het seizoen nadenken over het eventueel verbouwen of aanpassen van het hok, verschil met de toppers is dat die het in september of oktober al gerealiseerd hebben en de rest dat in maart nog even snel moet doen. Wanneer de koppeling daar is zijn bij de toppers de doffers al lang gewend aan hun nieuwe woonstee(lees broedbak) en aan hun nieuwe partner (voorkoppelen) en is de duivenarts al bezocht met een meststaaltje en enkele duiven. Groot verschil is dus dat hun duiven optimaal gezond en voorbereid zijn voor dat er gekweekt wordt, en dus hun jongen al een betere start hebben dan bij de gemiddelde liefhebber. In januari en februari word bij hun reeds een plan van aanpak gemaakt voor het nieuwe vliegseizoen, op de diverse duiven beursen of huldigingen hebben ze met andere toppers het seizoen geëvalueerd, krijgen tips van elkaar over het gebruik van bijproducten, medicijnen en of methodes. Bij thuiskomst word alles goed doordacht en enkele zaken zullen worden ingepast in hun reeds goed lopende systeem, denk dat niet gelijk aan medicijnen maar vooral aan het systeem, bijproducten, trainingsarbeid en motivatie-gedachten.
Eind februari, begin maart begint voor de eendaagse fondtoppers het seizoen met het verduisteren van de vliegploeg, vanaf gemiddeld 1 maart word hun ploeg verduisterd gedurende 14 uur per dag (van 18.00 tot 08.00 uur) tot 4, 5 of 6 weken voor de eerste N.P.O. vluchten. Dan wordt de verduistering weggehaald en mag de zon op de gewone uren de hokken binnengaan. Zij weten, en u nu ook dat de grote form dat precies op tijd daar is. Maar in de weken voor de eerste N.P.O. vlucht moet er wel extreem veel werk worden verricht: De duiven moeten super gezond zijn, 2 x per dag 60 tot 90 minuten training, twee keer in de week zo’n 100 km extra training door middel van africhten, en dan door bijproducten (actief ijzer, Prange Suppe, Omega’s) en motivatie komt de piek rond de tijd die zij graag willen en blijft weken hangen. Vanaf ongeveer 21 juni word er dan bijgelicht met true light lampen van 05/23.00 uur bij de mannen die ook nog de natour willen vlammen, diegene die alleen de N.P.O vluchten interesseert beginnen met verlichten meestal al na de 1e eendaagse fondvlucht. Vanaf ongeveer de 2e vitesse vlucht tot de laatste N.P.O vlucht zijn de toppers van 06.00 tot 22.00 uur in de hokken te vinden, stoor ze dan ook niet, ze zetten er tijdelijk alles voor opzij.
Internationaal duiventransport
Duiven die van de vluchten wegblijven zitten vaak overal en soms zelf in het buitenland. Maar de vraag was altijd; Hoe krijg je die duiven thuis?En voor diegene onder ons die wel eens een duifje verkopen was het steeds een probleem om de duiven bijvoorbeeld naar Engeland of Portugal te krijgen. Maar dat probleem is nu opgelost, ik kwam er achter doordat ik een koppel duiven kocht via Europigeons van J. de Wijs. Bij dat koppel wat binnen 2 dagen na aankoop al bij mij thuis was, zat een informatiefolder over internationaal duiven transport, en het blijkt dat zij nu duiven uit en naar bijna alle Europese landen halen cq brengen. Ik dacht; Daar heeft u misschien eens wat aan. Telefoonnummer 0174- 290951
Uiterlijke kenmerken van Crack Duiven
Eindelijk is het boek klaar, u kunt het bestellen bij Jan of Lex de Jongh telefoonnummer 0416-373494/ 666727.Voor de buitenlandse lezers bel 0031-416373494 of 0031-416666727. Op de voorjaarbeurs kunt u het natuurlijk ook halen maar kijk uit: OP is OP.
Tot de volgende week.
|