Wat een gigantische deelname op deze toch bijna afgeschreven losplaats. Vorig jaar was er sprake om München van het vliegprogramma te gooien, de noorderlingen wonnen de vlucht steeds dus deden de spelers uit het zuiden niet mee, maar dit jaar was het totaal anders. Door de vogelgriep perikelen in Frankrijk konden we niet anders dan naar onze oosterburen te gaan. Iedereen zag opeens deze eendaagse lossing als de voorbereiding op Oostenrijk wat komen zou (al weten we nu dat we weer naar Frankrijk gaan) en deed mee, dus hadden we zo maar 14.000 duiven i.p.v. 3.700 vorig jaar.
Albert Jan de Jong (de nieuwe NPO voorzitter) had mij gevraagd de München duiven uit Putten en Hattem te halen, dus vertrokken wij (Herman de Graaf en ondergetekende) reeds om 17.00 uur met auto en aanhangwagen naar Putten. Om 20.00 uur zouden we volgens planning moeten vertrekken om tegen 21.00 te kunnen vertrekken vanuit Hattem. Dit liep allemaal een beetje tegen, er waren veel meer duiven dus vertrokken we pas om 21.00 uit Putten, nadat Herman en ik de duiven hadden overgeladen in grotere manden, deze hadden verzegeld, mandenlijsten hadden toegevoegd en in de aanhanger hadden gestapeld…….
Tegen 21.45 uur kwamen we in Hattem aan, en ook hier waren natuurlijk veel meer duiven dan gepland, alles stond klaar. Na een snelle frisdrank en versnapering konden we naar ons Eindstation te Meppel. Omdat we veel meer manden hadden dan dat we houden konden reed er een ploeg fanatiekelingen uit Hattem mee naar Meppel en dit met eigen vervoer.
Meppel was ons eindpunt, de grote vrachtwagen van afdeling Friesland stond reeds klaar bij onze aankomst. Wel zo’n twintig leden waren hier aanwezig om alles in goede banen te leiden. De overgebleven duiven van Putten overgeladen in grote manden, nog even geholpen met het overladen van diverse “klein vervoer” manden en om 00.30 uur waren we weer thuis, een ervaring rijker.
De vlucht op zich
Tja, wat kunnen we zeggen van “zwarte” zaterdag 21 Juli. Het was niet zoals vele van ons verwacht hadden (waaronder ondergetekende), de duiven werden gelost om 07.15 uur. De eerste meldingen sijpelden binnen na drieën vanuit Duitsland. Maar hier haalden de eersten net 1000 mpm, en werd noodweer opgegeven. Op enkele plaatsen hagelstenen als dobbelstenen hoorden we al snel. Rond 16.00 uur werden er enkele duiven gemeld, eerst op de kortste afstanden natuurlijk, maar ook al snel vanuit omgeving Emmen (de meest gunstige ligging), het wachten kon beginnen. En het werd wachten, wachten en nog eens wachten. Bij ons in het nationaal inkorfcentrum waren 300 duiven gezet waarvan de 1e arriveerde om 21.00 uur in Joure , geen 2e duif die avond. Zondagochtend pakten wij de vroegste duif om 06.33 uur, en al vlot hadden we er vier stuks maar toen duurde het weer tijden tot de vijfde viel. Ik had nooit gedacht dat ik op een “overnacht” vlucht eens de vroegste zou pakken hahaha. Al met al is het nu zondagmorgen 11.00 uur (22 juli) en zijn er 27 duiven in ons centrum van de ongeveer 300. Maar ook de andere vluchten op “zwarte” zaterdag waren ramp vluchten, die van afdeling 5 en 8 verliepen catastrofaal, maar die van afdeling 7 daarentegen niet, deze duiven zaten op de zuid lijn i.p.v. de zuidoost lijn. In afdeling 7 speelden vader en zoon Aantjes de 1e met nog 1200 mpm en waren avonds de meesten thuis. Gelukkig is het seizoen afgelopen en kan iedereen zijn wonden likken en zich concentreren op de jongen.
Op eigen hok
Gaat het goed. De jongen komen goed naar huis, althans nadat ze hun vriendjes naar de verste afstanden hebben gebracht. Door de staart wind hebben we hier in Wilhelminaoord niets te winnen, maar dat is bekend zo langzamerhand toch. Nee hopelijk met de NPO vluchten toch wat betere winden voor iedereen. Noord of Noordoost zou voor iedereen gelijk zijn, duiven moeten het dan zelf doen, op eigen kracht en met eigen gezond verstand. Nu pakken de duiven op 40/50 km op dezelfde tijd en zijn de liefhebbers op de kortste afstanden reeds geslagen voor alle kampioenschappen. Voordeel voor ons is dat onze jongen veel meer geleerd hebben en alle slechten er al uit zijn, op de langste afstanden komt nog alles thuis. Afgelopen zaterdag de jonge duiven een Belgamagix opgestoken en een injectie gegeven met CX 60. Dit kun je eigenlijk niet meer krijgen maar ik heb nog wat kunnen bemachtigen. Als nu de wind draait en de snelheid onder de 1200 mpm zakt….
Groetjes en veel succes mensen.
|