Dat is dit keer het thema. Teletekst, want dat is eigenlijk het doel van de meeste liefhebbers. Als ik toch eens een keer op teletekst kon komen. Het liefst een paar keer per seizoen natuurlijk, want dan is het in de winter prijs. Dan stijgt onze waarde in duivenland en ook die van onze duiven. En dat is lekker toch? Of willen we gewoon enorm genieten van dergelijke spannende vluchten? Ik kies voor het laatste. Ik kies voor echte sport en ik vindt die vluchten vaak super spannend.
Mineralen. Een duif eet te weinig mineralen tijdens het vliegseizoen zoals gezegd. Hoe komt dat? Wij hebben hem op weduwschap gezet. En dat is voor de duif de periode voor de paartijd. Dan heeft hij helemaal niet zoveel mineralen nodig. Dus? Moeten we regelmatig een goed mineraalmengsel over het voer geven. 2 keer per week is geen overdreven luxe. Uit testen die we hebben gedaan bleek, dat duiven er duidelijk beter van gaan presteren.
Er zijn 18 essentiële mineralen en 11 sporenelementen. Ze zorgen ( naast skeletbouw) voor de opname, transport en uitwisseling van voeding- en opbouwstoffen via het bloed. Ze activeren de enzymwerking en secretie van het organisme, regelen de osmotische druk in de darmen, cellen en weefsels etc.
Welke vetten? We weten het zo langzamerhand wel hoop ik. Voor de fond heb je veel vetten nodig. En? Elke lezing die ik doe krijg ik weer die vraag: hoe denk jij over schapenvet en kaas Willem? Ik heb er al enkele keren over geschreven. We willen het voeren want die echte grote jongens voeren dat ook en die vliegen er snel mee. Maar mensen…laat je toch niets wijs maken. Deze professionals vliegen vaak met 100 duiven of meer. Daarnaast wordt er door dergelijke profs vaak enorm veel getraind. En als de duiven dagelijks 3 uur trainen, ze VOOR de eerste fondvlucht al één of zelfs meerdere keren in Frankrijk op de lossingplaats zijn gelost!!! U gelooft het niet? Ook best. Maar als dat wel zo zou zijn zullen we maar zeggen….zouden dergelijke professioneel begeleide duiven dan niet veel meer inhoud hebben dan de onze? Want training verhoogt het uithoudingsvermogen en het is een heel goed idee om duiven goed te trainen, ze op het juiste moment even in te houden ( rust te geven) en dan op de teletekstvlucht te spelen.
Zouden dergelijke duiven dan ook niet heel anders gevoerd moeten worden? Juist. Je kunt niet zomaar alles overnemen van iemand die een heel ander trainingsschema heeft. Dat geldt voor het soort voer als ook voor de bijproducten. Duiven die extreem veel trainen verbruiken meer vetten en ook meer eiwitten. Daar moet je dus goed rekening mee houden. Ze gaan overigens ook minder lang mee. De kaars is eerder opgebrand.
Schapenvet. Schapenvet is te koop in diepgevroren blokjes of in een olie. In die olie zit echter maar 5% schapenvet, de rest bestaan uit andere oliën en dus kun je nauwelijks spreken van schapenvet. Het zuivere vet bevat grotendeels verzadigde vetzuren (harde vetten), die als laatste vetvoorraad dienen. Ze bevinden zich niet in de rode spiervezels, maar komen voor in de vorm van buikvet, darmvet, onderhuids vet, orgaan vet etc. Ze worden als laatste aangesproken als alle vetzuren uit de rode spieren opgebruikt zijn. Van de “harde”vetten is schapenvet een goede energiebron, ware het niet, dat duiven maar heel weinig dierlijke vetten kunnen verteren. Maar ja, als de duiven zo enorm veel moeten trainen, dan moeten ze ook veel reserves hebben. Meer dan die van de gemiddelde liefhebber. Meer dan die van ons en van u.
Een duif verbruikt:
A. Direct benutbaar vet uit de stofwisseling ( bloedvetten) uit de laatste voedingen. ( 2 ½ tot 7 ½ gram) B. Vet uit de rode borstspieren: 5 ½ tot 10 ½ gram vet. C. Depotvet die in het lichaam is opgeslagen ( onderhuidvet, hartkransvet, darmvet, orgaanvet etc. 6 ½ tot 9 ½ gram.
Tellen we dat netjes op, dan komen we uit tussen de 14 ½ gram tot 27 ½ gram vetopslag. We weten, dat een duif gemiddeld per uur 3 tot 3 ½ gram vet verbruikt, dus weten we ook meteen, dat niet alle duiven geschikt zijn voor het grote werk. Daar komt nog de “motor” bij die het vet moet verbranden. Je hebt duiven met enorme spieren die de energie sneller verbruiken dan ander duiven met soepele zuinige motortjes. Maar na een uurtje of 10 – 11 vliegen is de pijp echt wel leeg en moeten ze rusten.
Welk soort vet is nu het meest interessant? Duiven met veel rode spiercellen (myoglobine) hebben meer uithoudingsvermogen omdat ze meer zuurstof kunnen opnemen. En als ze ook nog goed getraind zijn? Dan wordt er winst geboekt. Niet met orgaanvet. Orgaanvet kan de duif moeilijk synthetiseren (opnemen). Dat gaat met horten en stoten. Nee, laten we ons vooral concentreren op de vetzuren uit de stofwisseling ( bloedvetten) en die uit de rode spiercellen (A en B). Die maken het verschil doordat die een betere verbranding bewerkstelligen.
Hoe gaat dat? De rode bloedlichaampjes bevatten hemoglobine die de zuurstof transporteert. Deze zuurstof wordt opgenomen in de rode spiercel. In de spiercel bevinden zich de mythochondrien die de zuurstof opnemen en zorgen voor verbranding met de brandstof. Des te meer van deze rode spiercellen, des te meer zuurstof opgenomen kan worden en der te meer uithoudingsvermogen zich ontwikkelt.
Lecithine tip. Daarom is het belangrijk om de laatste dagen als u verrijk voer geeft een olie over het voer te doen die een groot deel lecithine bevat. Omdat de duif geen galblaas heeft, kan hij of zij erg vetrijke mengelingen niet allemaal opnemen en verdwijnt een deel ervan in de mest. En dat is natuurlijk niet de bedoeling. Lecithine is een stof die de lever helpt om de vetten op te kunnen nemen. Tevens helpt lecithine de lever om giftige en afvalstoffen af te breken. Oliën met 30% tot 40% lecithine zijn aan te bevelen.
Kaas. “Ja” zei de raaf en daar viel de kaas en Reintje de vos…die lachte. Kent u het nog? Kaas is in beperkte hoeveelheden ook prima voor duiven. Want? Naast veel dierlijk vet heeft kaas ook veel dierlijk eiwit. En dat kunnen duiven voor en na teletekst vluchten wel gebruiken. Het is goed voor een snelle spieropbouw. Het beste maakt u ’s morgens kleine blokjes en laat ze wat uitdrogen. “s Avonds kunt u ze dan geven en de duiven zijn er gek op! Niet te veel dus, i.v.m het hoge percentage dierlijke vetten.
Magnesium. Komt een duif van de vlucht erg moe thuis en kan die de broedbak niet meer aanvliegen? Dat is in de meeste gevallen een calcium - magnesium tekort.De duif heeft er 150 mg per kg voer van nodig. Op dat moment heeft de duif er een tekort van dus moet u direct ingrijpen. U kunt magnesium bruistabletten halen bij de drogist, Schlecker, Lidl of supermarkt. Er zijn ook wel goede duiven magnesium producten in de handel, maar als u die niet bij de hand heeft: snel even naar de drogist. Een goede en goedkope oplossing.De duif zal heel snel herstellen, zijn broedbak weer aanvliegen en…weer goed kunnen presteren. Een andere keer meer over mineralen en sporenelementen.
Eiwitverbranding. Er is iets wat we ten allen tijde moeten voorkomen op de teletekst vluchten. En dat is eiwitverbranding. Je krijgt dan soms een duif terug die alleen nog botten en veren heeft. Die duif heeft zijn eigen spieren verbrand. Dat gebeurt, als alle vetten zijn verbruikt en de duif nog niet thuis is. Die eiwit of spierverbranding gaat gepaard met enorme krampen. Veel duiven laten zich dat niet aandoen en gaan naar de grond. Maar sommige duiven willen gewoon naar huis. Echte karakterduiven dus. En dan heb je een karakterduif thuisgekregen, die waarschijnlijk nooit meer in de mand kan omdat het gewoon op is. Jammer. Onze fout. Weer onze fout. Wij hebben hem of haar te weinig energie mee gegeven om zonder problemen thuis te kunnen komen.
Wilt u succes op de teletekst vluchten? Zorg dan voor goede en gezonde duiven, goede training, goede voeding met voldoende energie voor onderweg en goede motivatie. Dan hebt u een kans. Dan hebt u er alles aan gedaan en dan kunt u met een gerust gevoel afwachten. Misschien….met een beetje geluk…
Veel succes.
|