De 2e vraag die gesteld werd was de volgende: Hoe krijgen we oude duiven in forme en hoe houden we dit?
Tja, als we daarop het 100% goede antwoord wisten werden we miljonair. Toch zijn er een flink aantal zaken die we wel weten natuurlijk, misschien is het beter als ik deze vraag wat onderverdeel.
1. Duiven op een perfect hok komen en blijven makkelijker in vorm. En dan zijn we gelijk al weer bij een moeilijk onderwerp. Je kunt zomaar niet zeggen of een hok goed of slecht is, staat het hok naar het zuiden of oosten gericht of ergens er tussen in zal het makkelijker zijn om er forme op te krijgen dan wanneer het op het westen staat. Verder is een perfect hok behaaglijk voor mens en dier, als het buiten slecht weer is en je komt op je hok dan moet u zich daar fijn voelen, dus lekker op temperatuur en geen tocht. Verder is een perfect hok heel gezellig, een duif moet graag terugkeren naar deze plaats, hij komt snel naar huis voor zijn partner maar zeker ook voor zijn omgeving. Bij Gerard en Bas Verkerk staat een klein hok met heel veel duiven er in, bij hun achter het huis is het klimaat zo dat dit goed gaat met super prestaties. Maar koopt u dit hok en verplaatst het naar de weilanden in Friesland, en dan met dezelfde hoeveelheid duiven er in, zult u waarschijnlijk geen meter vliegen! Omdat het klimaat en ligging soms het hok en prestaties maakt..
Voor mensen met problemen met hun hok, bel Jaap Bakker 0561-432758 hij komt graag bij u aan om de situatie te bekijken en gelijk te verbouwen !
2. Duiven moeten een super basisconditie hebben. U moet in het naseizoen al denken aan en handelen ten bate van het nieuwe seizoen. Om tijdens het vliegseizoen de supervorm te kunnen krijgen, moeten duiven in het ruiseizoen super worden behandeld. En ik doel dan op hoogste kwaliteit voeding, diverse bijproducten, een regelmatig dierenarts bezoekje en veel tijd in uw duiven steken. Dat laatste word vaak vergeten, kampioen steken heel veel tijd in hun duiven, 365 dagen per jaar.
Als u tijdens de winter merkt dat veel van uw duiven nog oude staartpennen hebben (meestal de op èèn na buitenste), moet u gelijk ingrijpen, doet u dat niet dan is de supervorm het jaar erop niet haalbaar. Misschien wel een leuk seizoen, maar absoluut geen supervorm. Heel belangrijk na een vliegseizoen is een pulgeer kuur, enkele van u fronsen nu de wenkbrauwen, pulgeer kuur?? Wat is dat nu weer? Pulgeren is niets meer of minder dan het lichaam te reinigen aan de binnenzijde. Al de afvalstoffen moeten uit het lichaam. En afvalstoffen zijn al die medicatie, eiwitten, vetten en andere stoffen die een duif opslaat in zijn lichaam, die stoffen moeten er eerst uit. Wanneer de laatste vlucht geweest is en u de late jongen afgezet hebt, geeft u al uw duiven één dag geen eten (schrikeffect), hierna geeft u 21 dagen een karnemelkkuur bestaande uit 75% water en 25% karnemelk. Tevens geeft u een week lang zeer licht voer (Recup-Beyers) of zuivering met over het voer Seduchol of Biochol. Na die week licht voer kun u overgaan op een goede ruimengeling (goede zakken voer zijn er van diverse merken, 20 kg perfect voer kost ongeveer 15/17 euro). Gaat u in de rui en of wintertijd bezuinigen op voer en bijproducten zult u dat zeker merken het seizoen er op. Beter is 25% van uw duiven extra ruimen en dan een goede zak voer kopen. En over bezuiniging tijdens de kweekperiode zullen we het maar niet hebben, u vergooid uw toekomst !
3. Drang om thuis te komen. Elke duif kan in principe vorm hebben en supervorm krijgen, maar wat doet een duif er mee? Als hij perfect verzorgt word, zich thuis voelt, zijn eigen plekje en een hitsige partner heeft dan kan de supervorm zo maar een op uw hok komen. Die drang om thuis te komen moet er ingebracht worden door motivatie die al begint bij de koppeling. Heeft hij of zij een waardeloze partner, die geen liefde geeft dan zal de duif zich niet haasten en misschien op zoek gaan naar iets nieuws (net als bij de mens), dus zoals Jef Vanwinkel het zo mooi omschrijft : “Ge moet geen koele madammen hebben..” Maar ook de drang voor het nest is belangrijk, vooral voor jaarlingen. Ik ben persoonlijk tegen droog weduwschap bij jaarlingen. Mijn mening is dat het langer duurt voordat de duif “het spelletje” door heeft en naar mijn bescheiden mening zal een jaarling het op droog weduwschap nooit zo goed dan als wanneer hij of zij een koppel jongen heeft groot gebracht. Wanneer duiven jongen groot mogen brengen voor het seizoen vergroot dat in mijn ogen de kansen op supervorm.
4. Gezondheid tijdens de vluchten. Voor mij heel belangrijk is de basis gezondheid tijdens de vluchten onder controle te houden doormiddel van een schema of een 2-wekelijkse controle door uw duivenarts. Wanneer u niet in staat bent om elke twee weken naar een dokter te gaan, moet u zich houden aan een schema van zo’n dokter of het overnemen van een collega duivenmelker (iemand die goed speelt). De basis gezondheid tijdens de vluchten kunt u aardig onder controle houden door eerst voor de vluchten een langdurige kuur te geven tegen paratyfus, een 8 tot 10 daagse kuur op eieren tegen het geel en kort voor de vluchten een kuur tegen luchtwegproblemen (de koppen), hierna kunt u dan in principe het doen met de 3-wekelijkse geeltablet en zo nu en dan iets tegen die zelfde luchtwegproblemen. Om vorm te krijgen op uw duiven moeten ze gezond zijn, en als ze dat niet voor 100% zijn kunnen ze wel een prijsje winnen maar supervorm (dat waar we allemaal op hopen) komt niet! En Supervorm is nodig op ketting uitslagen te maken, zonder die vorm is dit niet mogelijk, zelfs niet met superduiven !
5. Super verzorging met super begeleiding en super voeding KAN supervorm geven! Wanneer u uw duiven in de winter regelmatig los kan laten, kan de supervorm eerder op uw hok komen dan wanneer u door het roofvogel probleem ze in de winter moet vasthouden. U moet dan in een kort tijdbestek van maart tot april de duiven in een goede conditie zien te krijgen. Probleem is dan weer dat door dat intensieve trainingsprogramma de duiven soms verschijnselen van scheefvliegen vertonen. Dit komt door dat ze in de winter niet of te weinig training krijgen en dus overbelast raken. U kunt ook hier aan veel zelf doen. Het belangrijkste is dat u in ieder geval van februari tot eind april de duiven twee keer per week een calcium/magnesium product geeft (Beute Sport) , daarna terug naar èèn keer in de week (weduwnaars krijgen te weinig calcium magnesium binnen ook omdat ze weinig bijproducten eten die los op het hok staan), en steeds over het voer (1 koffie lepel op 1 kg voer). Wanneer de duiven een goede uitgebalanceerde voeding krijgen kunnen ze ook hierdoor makkelijker die supervorm krijgen en houden, wanneer u een mengeling geeft met 8 tot 10 soorten van mindere kwaliteit is de kans op die bloedvorm klein, en komt hij al dan is hij ook vlot weer weg. Dus ook hier geldt weer: Ruim 25% van uw duiven extra op en koop een goede zak voer! Verder is anno 2008 erg belangrijk gebleken om die vorm te pakken en te houden dat u enkele zaken niet vergeet zoals Omega’s, vitaminen, Prange Suppe en weer die super gezondheid !
Volgende week gaan we verder.
Nog even dit
In de afdeling 11 ging het praatje dat onze containers met duiven onbemand in Emmeloord zouden staan, en dat de chauffeurs lekker naar huis gingen slapen en de vrachtwagen de andere dag wel weer oppikten. Afgelopen donderdag (inmanden St. Quentin) ben ik om 22.15 vertokken vanuit Wilhelminaoord en om 23.00 kwam ik Emmeloord aan. Alles afgezocht op de industrieterreinen tot ik de auto’s vond om 00.05 uur. De 3 auto’s met stonden achter elkaar op de parkeerplaats. Alle deuren stonden op een kiertje voor de verluchting (prima) de duiven hadden allemaal water (prima) en de chauffeurs zaten nog lekker bij de auto’s met een blikje en een BBQ. Dus conclusie: Bij onze auto’s van afdeling 11 is wel controle, de chauffeurs gaan niet weg (hoe zouden ze dat ook moeten doen, ze hebben alleen hun vrachtwagen) .
Ik dacht: Zelf kijken, dan weet je precies hoe het zit !!
Op eigen hok
Gaat het perfect. Op nationaal Blois 15 van de 20 in de punten. Met de jongen 2 x mee gedaan met de africhting van de afdeling (70 en 80 km). Supergezond, dus wat willen we nog meer. Op naar zaterdag (morgen) voor onze laatste NPO vlucht.
Gert Jan
|