Enkele jaren terug zou ik de beste halve fondduif van Nederland gehad hebben maar het werd de 2e beste. Voor die titel gelden vijf vluchten en je raadt het nooit; een duif die 4 van de 5 vluchten na die van mij zat werd de beste. Het hoe en waarom is een lang verhaal, dat kan ook in Belgie gebeuren en heeft alles met aantallen duiven te maken en het samenspel waarin men speelt.Frustrerend is het wel zoals het voor veel Belgen frustrerend is dat Nederlandse duiven in het buitenland zo gegeerd zijn.
En waarom is dat zo? Omdat die tegen enorme aantallen duiven vliegen en dat spreekt aan.
GISTEREN
Als ik dit schrijf is het maandag 9 juni, gisteren ben ik in Belgie gaan ‘letten’. Naar welke vlucht? Goede vraag. In Nederland heeft men meestal maar een vlucht in een weekend. In Belgie kan dat een hele resem zijn wat tot chaotische toestanden kan leiden. Dan kunnen zich situaties voordoen als de volgende als Noyon om 13.00 uur los is en Quievrain een uur later zoals gisteren. Rond 15.46 stuikten twee Quievrainduiven omlaag. ‘Die kunnen beide de eerste winnen’ hoorde ik.
Geen Nederlander die zo iets snapt maar bedoeld werd dat het een oude en een jaarling kunnen zijn. Nog geen jongen, die waren 20 minuten later los. Quievrain van de uitgestelde zaterdaglossing was wel eerder los. Waarom het toen voor die duiven wel bekwaam was? We zullen het nooit weten. 15.46 Uur was later dan verwacht dus moesten de prognoses voor Noyon worden bijgesteld.
‘Dat’ zou wel eens samen kunnen vallen ‘met Pithiviers’. Chateauroux later. Vooral voor de vele Duitsers en Nederlanders die dit blad lezen wat nadere uitleg.
8 JUNI 2008
De volgende vluchten vloog men in Antwerpen.
- Quievrain jaarlingen. - Quievrain oude. - Quievrain jongen. - Noyon oude. - Noyon jaarlingen. - Noyon jongen. - Pithiviers oude. - Pithiviers jaarlingen. - Chateauroux oude. - Chateauroux jaarlingen.
Kan het erger? Nog niet zo lang geleden wel! Toen kon men ook duivinnen apart spelen. TIEN verschillende concoursen op een dag? Geen buitenlander die dit gelooft en ze hebben nog gelijk ook. Het waren er ELF. Montelimar was uitgesteld.
Punt is dat mensen zo graag eerste willen winnen, al is het tegen 40 duiven.
VEEL KOSTEN, VEEL WERK, WEINIG DUIVEN
Natuurlijk ben je niet verplicht aan alles mee te doen maar er zijn nu eenmaal verslaafden die je tegen zichzelf in bescherming moet nemen. Ooit zag ik ergens 10 constateurs gereed staan omdat de betreffende persoon voor dezelfde vlucht in verschillende samenspelen had ingemand.
Zoveel mogelijkheden tot spel had zijn charmes toen er zo veel meer liefhebbers waren, maar de tijden zijn veranderd. Wat niet veranderde was de structuur wat je toch zou mogen verwachten in een organisatie die ooit 100.000 leden telde.
Want denk eens aan het vele werk dat al die vluchten met zich mee brengt, de stress bij de liefhebbers, het kostenplaatje (uitslagen die betaald moeten worden en wagens die weinig duiven vervoeren) en vooral de aantallen duiven.
Juni is de topmaand maar dan wel een waarin er clubs zijn waar men 7 duiven bijeenkrijgt voor Noyon en in een samenspel van 6 clubs amper 150 duiven vliegen.
DRIE WEKEN EERDER
Een maand eerder kwamen de Nederlandse duiven van Sens na drie nachten mand terug met de auto; de conditie was verbazingwekkend. Dezelfde dag was Dourdan in Belgie wel los, de vlucht verliep slecht en de duiven waren zo ontredderd dat ik me vragen stelde. Maar wat vernam ik?
Voor vluchten met een nacht mand nemen de meeste ‘convoyeurs’ geen voer mee; met uitstel wordt geen rekening gehouden.
‘Als Dourdan wordt uitgesteld is het hier altijd kl… en komen de duiven kapot aan vanwege een vertrek met hongerige maag’ zei iemand me. Ik zei de man dat het 2008 was, hij begreep wat ik bedoelde.
Datzelfde weekend werd Quievrain uitgesteld naar maandag, de Nederlanders losten wel op zondag voor een probleemloze vlucht.
Waarom de Belgen niet? Die moesten wachten tot het uur toen het weer slecht werd. Zelfs bij intense hitte heeft men er de vrijheid niet vroeger te lossen.
Waarom? Omdat het altijd zo was! Belgischer kan het niet
BUITENLAND
In Duitsland en Nederland zijn er die mogelijkheden niet om te kiezen, dat heeft overigens ook nadelen, dus wordt alles ingemand op die ene vlucht. Ook de duiven van fondspelers die soms niet eens geklokt worden. Buitenlanders echter kennen de verschillen tussen beide lage landen niet.
Die zien staan: Kees (Nederland) won van 12.000 duiven (ik noem maar iets) de 1e prijs.
En die zien staan: Sus (Belgie) won van 300 duiven (ik noem maar iets) de 1e prijs.
Kopduiven tegen massa’s duiven spreekt aan en dat verklaart de belangstelling voor die duiven uit het buitenland. Ik heb ze al vaak voorgehouden dat 3.000 duiven ingemand door pakweg 40 liefhebbers of 300 duiven ingemand door 50 liefhebbers een wezenlijk verschil maakt, ze snappen het maar luisteren niet.
WAAROM?
Waarom een vlucht uit Quievrain EN een uit Noyon dezelfde dag? Waarom oude en jaarlingen apart? In het buitenland is een jaarling een oude. In Belgie had men tot voor kort zelfs concoursen met tweejaarse. Die vlogen, evenals de duivinnen, apart om ze te beschermen tegen ‘oude’.
In moderne duivensport echter is de vraag wie de oude beschermt tegen de jaarse, vooral duivinnen.
Onder de kracht van de duivinnen kon men niet meer uit dus de dubbeling verdween. Ik zou zeggen: Nu de dubbeling jaarlingen nog weg. Voor mensen die een halve eeuw niets anders dan Quievrain speelden is Noyon misschien wennen maar het stelt niets voor. Als zaken minder worden moet je saneren.
In duivensport wordt het aantal liefhebbers gevoelig minder maar toen men in 2007 in Antwerpen EEN vitessevlucht (Sint Quentin amper 200 kilometer) per weekend wilde brak bijna een opstand uit.
Elk zijn meug, ik heb begrip voor traditie maar…
TOT SLOT
EEN vitessevlucht per weekend zonder onderscheid tussen jaarlingen en oude zou concoursen geven met meer duiven, minder werk, minder stress, minder kosten, meer geloofwaardigheid en meer tevreden gezinsleden.
Ooit zal men er noodgedwongen toe over MOETEN gaan maar… ik vrees dat het dan te laat is. In Nederland manden ze prul in’ zeggen M. H. en G. C en vele anderen. Dat zal wel.
8 Juni vloog men zowel in Antwerpen als in Zuid Nederland uit Chateauroux. Helder, warm, tegenwind. De Nederlandse duiven vlogen sneller en arriveerden vlotter. ‘Prul?’
Of… het resultaat van selectie door de jaren heen tegen vele duizenden duiven in plaats van enkele honderden of zelfs dat niet eens? Kortom, er is veel werk aan de winkel.
|