Het is al weer lang geleden dat de overnachtvluchten in Nederland enorm aan populariteit wonnen. Massaal speelde men van 1.000 tot 1.250 kilometer en er ontstond, door selectie gebaseerd op het resultaat, een soort duif die superieur was. Dat bleek uit statistieken en prestaties op Internationale vluchten en ook in Japan, Duitsland en… Belgie. Zo kom je de naam Brinkman vaak tegen.
Mensen die er om duiven gingen was niet ontgaan hoe goed die speelde en vooral hoe ver die woont. Het heeft velen geen windeieren gelegd. Enkele jaren geleden maakte ‘Super Ben’ furore. Een Franse duif en ‘de beste fondduif ooit’ werd beweerd. Ook een met enkel Nederlands bloed in de aderen.
NIEUWE TREND
Maar tijden veranderden en nu heeft men in Nederland de smaak te pakken van eendaagse fondvluchten. Men noemt die teletekstvluchten of Nationale NPO vluchten. Dat ‘Nationaal’ is misleidend, het veronderstelt dat een hele natie mee doet maar soms zijn het niet eens provincies al doet de gigantische deelname anders vermoeden.
‘Daar moet veel prul bij zitten’ hoorde ik vaak en als ik dan wees op het snelle verloop repliceerde men dat het provinciale lossingen gold en dat is een ander verhaal dan Nationale lossingen zoals in Belgie.
Daar zit iets in. Maar wat zag je twee weken terug en ook verleden jaar? Blois, de enige echt Nationale vlucht in Nederland waarbij alles samen losgaat van de Noordzee tot de Duitse grens en van Zeeland tot Friesland, duurde plaatselijk geen half uur.
Dezelfde dag vloog men in Brabant uit Sens, een kleine 350 kilometer met een concoursduur van minder dan een kwartier.
VERKERK
Aan minachtend neerkijken op Nederlandse duiven zoals velen doen of toch zeker deden kwam enkele jaren terug een einde door toedoen van ene Verkerk. Het was op een dag met helder weer en kalme tegenwind. Vlaanderen, Antwerpen, Brabant, Zeeland; ze zaten allemaal op Chateauroux en ook Verkerk in Zuid Holland, helemaal in de overvlucht. Hij maakte de mooiste uitslag die ooit op een ‘Nationale NPO vlucht’ is gemaakt.
Hij speelde op een van de grootste afstanden maar toch kon niemand tippen aan de snelheid van diens eerste duiven. Ook diegenen niet die 100 kilometer korter speelden.
BETERE DUIVEN?
Als je het verloop van veel eendaagse fondvluchten vergelijkt zou de voor de hand liggende conclusie kunnen zijn dat Nederland ook op de kleine fond de Belgen zijn voorbijgestreefd. Zo simpel is het echter niet! Toppers als Koopman, De Bruyn, Bosua en Minderhout doen het voor een deel met… jawel Belgisch soort.
Koopman haalt ze overal als het maar top is, de prijs speelt amper een rol; Bosua en de laatste jaren ook de Bruyn richten het vizier vooral op Belgie als ze versterking zoeken terwijl Verkerk het altijd bij Nederlandse duiven hield. Maar, verbaasd als hij was door het presteren van ‘de Belgen’ van de Bruyn en Bosua ging hij verleden jaar overstag en schafte zich duiven aan bij Geerinckx.
Benieuwd wat dat geven gaat.
Als het niets wordt zullen we het echter nooit horen, daarvoor is Bas te beschaafd maar als het goed is zal men het weten. Zo won hij van Blois de 2e en 3e ‘NPO Nationaal’, beide duiven kwamen uit een duivin van mij, en dezelfde dag liet hij het weten.
Er zijn anderen!
VERKLARING?
Meestal vlottere fondvluchten in Nederland terwijl sommigen het voor een deel doen met Belgische duiven? Geen touw aan vast te knopen zou je zeggen of… toch wel misschien? Het zou met vervoer te maken kunnen hebben of… aan gewenning met twee nachten mand. De eerste vlucht dat duiven, zeker jongen, 2 nachten mand krijgen verloopt meestal minder goed, in Antwerpen gebeurt dat als duiven over moeten staan.
In Nederland kennen de duiven vanaf ruim 300 kilometer meestal al 2 nachten mand, die zijn daar dus meer aan gewend dan de Belgen. Verklaart dat ook het vlottere verloop in Nederland van veel halve fondvluchten?
Niet schrikken maar ik denk dus dat op vluchten van pakweg 325 tot 450 kilometer duiven beter af zijn met 2 nachten mand!
Mits goed verzorgd zullen ze meer uitgerust aan de thuisreis beginnen dan duiven die kort nadat ze een hele nacht in een schokkende wagen zaten worden vrijgelaten.
JA MAAR
‘Ja maar’ kan men opwerpen, ‘dat maakt het vervoer nog duurder dan het al is’. Dat is dan eigen schuld, maak een eind aan die dwaze versnipperingen waarbij wagens lokalen aan moeten doen om een paar mandjes op te halen. Dan krijg je mooiere concoursen met grote aantallen duiven wat commercieel interessant is en ook sponsors kan trekken. Welke sport kan zich vandaag de dag nog staande houden zonder sponsoring? Als er EEN sport is die moeite heeft zich staande te houden is het duivensport.
KWALITEIT
Ik noemde Nederlandse namen die mooi weer maken met Belgische duiven. Zijn die dan beter? Misschien wel, misschien niet. De eerder genoemde De Bruyn gaf verleden jaar een jong aan Deno Herbots die dit jaar op een maand tijd 3 eerste won tegen naar Belgische begrippen enorme aantallen duiven.
Dat de Belgische Quievrainduiven op hun beurt weer een stuk sneller vliegen dan Nederlandse duiven die daar gelost worden is weer een ander verhaal. Verder meen ik ook dat veel Belgische vitessespelers er zich niet van bewust zijn wat hun duiven op grotere afstanden in hun mars hebben.
Ik denk dat er tegenwoordig overal goede zitten. Zijn het ‘onze’ duiven die de lakens naar zich toetrekken op eenhokswedstrijden in heel de wereld? Zeker niet! Het is bekend hoeveel geld buitenlanders over hebben voor duiven van sommige Nederlanders die concoursen met tienduizenden duiven weten te winnen. Het moet voor Belgische leveranciers van de (voor)ouders wrang zijn te constateren dat zulks voor hen niet is weggelegd.
TOT SLOT
Overigens kan je ook TE vooruitstrevend willen zijn. Zo gaat de NPO er kennelijk van uit dat iedereen met Internet overweg kan. Als ik zie wie dat in mijn streek zijn is dat onthutsend weinig. Wat men prima voor elkaar heeft is op teletekst de liefhebbers informeren over het weer op de vluchtlijn en een lossingscommissie die adviezen geeft.
Maar wat ik afgelopen zondag op de duivenpagina zag verbaasde me. ‘Scherpe subsidentie inversie’ op grotere hoogte stond er. Als U afgelopen zondag slecht speelde weet U wat U tegen clubgenoten kan zeggen: ‘Er was scherpe subsidentie inversie.’
Doordrammen doet ook de voorzitter van Oost Vlaanderen die het heeft over bijna DAGELIJKS wild lossen van Nederlanders in zijn streek. Clubs en kringen in Nederland zouden eigen vervoer hebben. Geen enkele club of kring heeft eigen vervoer geachte heer en kreten als ‘een Hollander blijft een Hollander’ gebruik je niet. Zeker niet als voorzitter.
|