De aanwezige NPO mensen hebben mooie verhalen verteld, maar zo mooi als zij voordoen is het niet. Gelukkig wel goede verhalen over het water geven van de duiven, wat altijd als eerste gebeurd als er gearriveerd wordt op de losplaats.
Waarom is dan na een jaar de catering weg van deze vlucht? Twee jaar geleden kwam er voor de aanwezige chauffeurs en convoyeurs een catering met een hapje en een drankje. Werd dit te duur, of kan het NPO bestuur het beter zelf opmaken? De mensen die in de nacht en ’s morgens vroeg bezig zijn de lossing voor te bereiden en goed te laten verlopen is dit niet gegund en de dure heren in Veenendaal blijkbaar wel.
Dan het wachtlopen ’s nachts: veel convoyeurs werken nog en nemen een dag vrij om mee te gaan, wat dus geld kost. Deze mensen mogen van bijv. 2 uur tot 3 uur’s nachts wacht lopen, wat ineens verplicht is geworden. Dus om 11 uur naar bed, kwart voor 2 er uit, kwartover 3 er weer in en voor 6 uur weer uit om om 7 uur klaar te staan om te kunnen lossen. Belachelijk, als er mensen kwaad willen doen, dan begin je er niks tegen.
Als Piet van Gils dat graag wil, had hij zelf het goede voorbeeld moeten geven en gaan wacht lopen. Of de 2 aanwezige NPO mensen, maar die liggen dan al een uur in een duur hotel dat de liefhebber betaald.
Dan de lossing, waarom niet om 7 uur maar half acht? Alweer houdt dictator Lindner iedereen aan het lijntje. Hij zegt ik bel direct terug, ja, na meer dan een kwartier, wat dus te lang is. De hoofdconvoyeur is woedend op dat moment en gooit bijna zijn telefoon weg en overal hoor je, hij moet weer eerst op de dijk kijken of ze los kunnen.
Je kunt van te voren geïnformeerd worden als de convoyeur je belt en niet daarna pas. Maar hij heeft graag overal de macht over, dat blijkt elke keer weer. Dat wachten was niet om die ene bui, die hij aangaf, die op de vlieglijn zat. Nee, dat maakt niets uit als je om 7 uur of half acht lost, wel de afstand naar het verre noorden.
Nee het was wachten op die NPO mensen, die nog niet aanwezig waren op de losplek. Convoyeurs diep in de nacht laten wachtlopen en de NPO mensen, die na 7 uur pas op de losplek zijn, waardoor er niet om 7 uur gelost kon worden. Zij moesten nog van het ontbijt genieten, dat ook door de liefhebbers wordt betaald. Komen ze dan toch op de losplaats, dan dringen ze alle chauffeurs en convoyeurs aan de kant, want ja ze moeten vooraan staan, doe dat dan vóór 7 uur, dan was er om 7 uur gelost.
Dan eindelijk het verlossende woord, half 8 lossen. Iedereen snel aan het werk. Dan is er een afdeling met 2 auto’s en 1 convoyeur, dus 4 man die zijn eigen auto klaar heeft staan voor de lossing gaan deze afdeling helpen, want zo gaat men op de losplaats met elkaar om! Zijn de NPO mensen tegoed om te helpen, te bang om eventueel smerig te worden? Ze staan maar te kijken en populair te doen om wel het sein van lossen te kunnen geven.
Dan staan ze wel vooraan, populair werk hé, kunnen jullie dat dan wel? Houd je dan ook op de achtergrond! En de mooie verhalen over de terugreis zijn een grote leugen. Zo mooi en best was het niet onderweg. NPO bestuur wordt eens eerlijk tegen de liefhebbers!!!
Een convoyeur die op de losplaats aanwezig was.
Met toestemming overgenomen uit Het Spoor der Kampioenen (8e jaargang / nr 26)
|