Het seizoen 2009 is nog niet eens afgelopen of je moet alweer nadenken over seizoen 2010. Op je eigen hok ben je natuurlijk elke dag bezig met volgend jaar, hoe te kweken, welk spel gaan we spelen en zelfs welk voer gaan we gebruiken. Maar ook bestuurders moeten nadenken over de voorstellen die ze hun leden gaan doen op de najaarsvergadering, welke lijn gaan we spelen en welke lossingplaatsen nemen we op in het concept. Nu is er in mijn afdeling veel commotie over het vliegprogramma wat het bestuur of èèn of twee leden daarvan hebben verzonnen. Door hun eigen voorkeur voor het Vitesse spel stellen ze voor om korte tot zeer korte vluchten te gaan organiseren. De dagfondvluchten die het bestuur wil liggen naast het Nationale vliegprogramma (dus afdelingvluchten eendaagse fond en Nationale eendaagse Fond een week na elkaar..) en zijn niet verder dan 600 km voor de kortste afstand..
Probleem 1 is dat afstanden in deze tijd niets meer zeggen, door de angst in hun bestuurlijke hoofden voor grotere afstanden dan Orleans (in Friesland tussen de 600 en 680 km) hebben ze in hun concept midfond afstanden opgenomen voor het eendaagse fondprogramma. Maar echte duivenmelkers (coaches) weten dat afstand in deze moderne tijd niet meer van belang is, de voeding, vervoer, begeleiding is zoveel beter geworden dat Chateauroux (voor mij 745 km) geen enkel probleem blijkt, ook niet voor jaarlingen. Maar afgesproken is (met het NPO) dat iedereen het nationale vliegprogramma (3 vluchten) gaat volgen en dat de andere twee vluchten zelf ingevuld kunnen worden. Dus laten wij als afdeling Friesland met de verste afstanden er dan twee 500/600 km voor pakken en de afdeling Zeeland bijvoorbeeld er nog twee verdere afstanden na pakken! Het is zo simpel, en we zagen enorme deelname aan deze nationale vluchten in afdeling 11 dus de liefhebbers willen wel.
Probleem 2 in het aangeboden concept waren de zeer korte afstanden voor de midfondvluchten, waarvan sommige geen 300 km voor de korte afstanden. De omgeving Urk/Zwartsluis hadden bijna alleen maar “rond de kerk” vluchtjes. Maar zeggen ze dan: Die 300 km vluchten zijn voor de verste afstanden tegen de 400 km. Klopt ! Maar wie winnen deze vluchten bijna altijd? De verste afstanden, dus geen enkel probleem.
Probleem 3 is eigenlijk geen probleem maar iets dommigs . De afdeling wil graag trainingsvluchten voor oude duiven tijdens de jonge duiven vluchten (een soort Vitesse-2 vluchten). Hiervoor wilden ze naar een andere losplaats dan met de jongen… Wat kan er nu gebeuren? Dat je vrijdags de jonge duiven en oude duiven gelijk moet inzetten, maar in verschillende manden waar verschillende auto’s voor moeten rijden met extra chauffeurs. Dom ! Doe ze in de zelfde auto dan de jongen, minder verliezen met de jongen, minder huilende liefhebbers, minder stoppende liefhebbers, meer duiven per auto en mee centjes per auto voor de afdeling ! En moeten ze dan op een ander tijdstip los? Neen natuurlijk niet, gelijk los met de jongen..een foutje is zo gemaakt met een kwartier er tussen…
Mijn gedachten over het vliegprogramma afdeling 11 staan hieronder. De nationale vluchten zijn hier in opgenomen zoals afgesproken!
Concept vliegprogramma 2010/afdeling Friesland 96 door G.J.Beute Wilhelminaoord
27-03-2010 africhting oude duiven 03-04-2010 Vo1 Heteren 10-04-2010 V02 Boxtel 17-04-2010 V03 Duffel 24-04-2010 V04 Isnes 01-05-2010 M01 Pommeroeul 08-05-2010 M02 Pommerueul 15-05-2010 E01 La Ferte S. Jouarree + V05 Isnes 22-05-2010 M03 Chimay/Isnes 29-05-2010 E02 Ablis + V06 Isnes 04-06-2010 A01 Meerdaagse Fond 05-06-2010 M04 Chimay/Isnes 12-06-2010 E03 Chateaudun + africhting jong 18-06-2010 A02 Meerdaagse Fond 19-06-2010 M05 St. Quintin + africhting jong 25-06-2010 A03 Meerdaagse Fond 26-06-2010 E04 Orleans + africhting jong 03-07-2010 M06 Rethel + J01 Heteren 09-07-2010 A04 Meerdaagse Fond 10-07-2010 E05 Blois + J02 Gennep+ Afr. Oud 16-07-2010 A05 Meerdaagse Fond 17-07-2010 J03 Boxtel + Afr. Oud 24-07-2010 E06 Chateauroux + J04 Hasselt 30-07-2010 A06 Meerdaagse Fond 31-07-2010 J05 Isnes + Afr. Oud 07-08-2010 J06 Chiney + Frankfurt Oder 14-08-2010 J07 Chinay + africhting Natour zutphen ! 21-08-2010 J08 Reims + N01 Heteren 28-08-2010 J09 Morlincourt + N02 Boxtel 04-09-2010 N03 Hasselt 11-09-2010 N04 Isnes 18-09-2010 N05 Pommeroeul
Echte liefhebber
Op de eilanden wonen echte postduiven liefhebbers, dat weten we natuurlijk. Maar ik wist niet hoe het in de praktijk ging:
Een duif van mij (Schaly 724) was op het eiland Terschelling terechtgekomen en opgemerkt door een vakantievierder, deze belde mij (had nummer opgezocht via NPO site). Ik wilde de duif graag terug en vroeg aan de toerist of hij de plaatselijke duivenclub wilde informeren. De heer Fred Fiege heeft de duif netjes opgehaald bij de toerist, enkele dagen verzorgt (ondertijds mij gebeld) en later aan zijn zwager Pieter Zorgdrager uit Leeuwarden mee gegeven naar het vaste land. Die heeft de duif nog even een dagje laten wennen (hij had ondertijd zeebenen gekregen) en heb losgelaten vanuit Leeuwarden. Binnen een 35 minuten was het duifje weer thuis. Nu blijkt dat de liefhebbers op Terschelling dat wel zo’n 50 keer per jaar doen (op de andere eilanden ook). Fred Fiege vertelde: Een hele kleine moeite en tevreden duivenmelkers ! Bedankt namens alle vaste land bewoners !
Op eigen hok
Gaat het super. Na de 1e prijs van vorige week (25 juli 2009) pakten we nu zaterdag 1 augustus weer de eerste met de jonge duiven (ze komen op stoom). Het was de eerste NPO vlucht maar door de zuidoostenwind hadden wij aan de zuidoostzijde natuurlijk geen schijn van kans. Op vrijdagavond 31 juli met inmanden hadden we op de landkaart in ons clubgebouw de vlieglijn reeds getrokken met de plaatsen waar de snelste duiven zouden vallen er bij. Tevens hadden we uitgerekend dat het zo’n 100 mpm zou schelen tussen Noordwolde/Steenwijk en de overwinnaar van het NPO Concours. En laat dit nu allemaal precies kloppen hahaha. Zelfs in het ACG (Samenspel) hadden we al een rode punaise gedrukt in Tijnje waar de 1e ging vallen..en ook dat klopte natuurlijk feilloos. Wind is zo belangrijk op deze korte vluchtjes. Maar in de club pakte we tegen 523 duiven wederom de 1e. Leuk detail is dat mijn eerste duifje een aangekochte was van Mister 100% Reind van der Weij uit Noordwolde (Fondduif). Met 20 prijzen van de 40 deden we het goed met deze ongunstige wind. En belangrijker is..wederom alles thuis!
Tot volgende week.
PS dan gaat het weer over algemeen belang i.p.v. Friesland belang
|