Deze mail doe ik u toekomen op persoonlijke titel. Mijn bedoeling met deze mail is om een discussie aan te zwengelen omtrent het meerdaagsefond programma op het nationaal vliegschema. Ik vind dat over het voorgestelde niet goed is nagedacht. Naar mijn idee is dit niet wat fondminnend nederland wil. Ik kan mij niet voorstellen dat dit de uitkomst is van de enquete die onlangs is gehouden. Naast het feit dat het een behoorlijk zwaar programma is, vind ik dat er een aantal kansen onbenut gelaten wordt en een goede samenhang in bepaalde vluchten ontbreekt in mijn ogen ook.
Zo er is geen drieweekse cylcus voor middaglossing. Daarnaast vindt in het zelfde weekend twee vluchten vanuit Bordeaux plaats, één middaglossing en de ZLU vlucht vanuit Bordeaux een dag later. Hier ligt een kans om een schitterend nationaal concours met ochtendlossing te creëren. Voor de jaarlingen van de liefhebbers op de verste afstanden is haast onmogelijk om deze te spelen, zonder ze in hun eerste fondjaar al over de kling te jagen met vluchten ver boven de 1000 km. Beginnen met een ochtendlossing zo vroeg in het seizoen vind ik onnodig risicovol. Een loodzware vlucht heeft grote invloed op het vervolg van het seizoen.
Om niet alleen maar kritiek leveren, heb ik een alternatief opgesteld. Een alternatief dat in mijn ogen meer voldoet aan de wensen van de fondliefhebbers. Waarbij traditionele vluchten blijven bestaan en mogelijk nieuwe tradities kunnen ontstaan.
Vriendelijk verzoek ik u om dit alternatief in de komende vergaderingen aan de orde te stellen. Enerzijds om een lange discussie op ALV van 17 oktober te voorkomen, anderzijds om onder uw leden te polsen of dit alternatief inderdaad die brede steun krijgt die ik vermoed dat het krijgt.
Het alternatief (in vergelijking met huidig concept):
Bekijk het concept-alternatief in PDF formaat (hogere resolutie).
Voordelen:
1/ Betere opbouw: Een iets mindere zware start met een middaglossing ipv van een ochtendlossing Een loodzware ochtendlossing kan nadelig zijn voor het vervolg van het seizoen, dus waarom al op de eerste vlucht dit risico nemen. Duiven kunnen in een drieweeks cyclus op een middaglossing worden gespeeld.
2/ Samenwerking Bordeaux: Bordeaux krijgt uitstraling van een supervlucht. Bordeaux samen werken met ZLU. Één groot nationaal concours met een ochtendlossing ZLU kan pilot draaien met electronisch constateren. Waarom op vrijdag een middaglossing en op zaterdag een ochtendlossing? Beter is om alle duiven in één concours te krijgen.
Voordeel ZLU: geen vrachtkosten, geen kosten voor stempelen en overringen, meer duiven in concours; Nadeel ZLU: minder vrachtopbrengsten
3/ Afstanden: Op alle vluchten (muv Orange) korste afstand minimaal 800 km. Voor langste afstanden zijn er drie vluchten waarbij het voor metname de jaarlingen ook nog redelijk te doen is. Op de vluchten waarbij we twee losplaatsen staan is de kortste en de langste afstand nagenoeg aan elkaar gelijk.
4/ Nationaals: De traditionele triologie vluchten (St. Vincent / Dax / Bergerac cyclus B) blijft bestaan. 4 schitterende "echte" nationale concoursen met 2 middag en 2 ochtendlossingen.
5/ ZLU: Voor liefhebbers die zich meer richten op de ZLU is de aanvulling van Orange een prima leerschool voor de jaarlingen voor bv. Marseille, Perpignan of Barcelona. Wellicht kan op Orange een dubbeling voor jaarlingen worden georganiseerd á la Bordeaux.
John Bosman (Kiesman afdeling 9)
|