Duivenliefhebbers en het weer, het heeft wat met mekaar, het is aan elkaar verbonden. Boeren en vissers hebben dat ook, die praten ook altijd over wind, regen enz., die zie je ook de lucht in staren.
Er is nog iets moois aan het weer, je kunt je er achter verschuilen, daarmee bedoel ik zoiets als: "We hebben slecht gepakt maar het weer of de wind was niet goed voor ons" dus niet de liefhebber of de duiven maar het weer krijgt vaak de schuld of degene die met dat weer loste.
Komt de zon erdoor je ziet ze opfleuren, beide, zowel de duiven als de melker. Natuurlijk ook omdat licht en zon belangrijk zijn voor de gezondheid, de grote forme, dat is ook de reden waarom sommige liefhebbers bij donkere dagen bijlichten. Daarnaast kan de wind een wedstrijd beslissen vooral bij kortere vluchten, reden genoeg om dus met deze zaken (het weer) rekening te houden.
Toch denk ik dat je dit niet te belangrijk moet maken, de laatste jaren vindt er een soort verschuiving plaats, jonge fanatieke liefhebbers gaan vaak alleen uit van de duif, vooral boven de 350 km. en houden nauwelijks rekening met wind en ligging terwijl de ouderen vaak zeggen "vandaag is het onmogelijk omdat de wind niet gunstig is".
Topduiven in topforme zijn tot veel in staat, we praten dan niet over de grote massa, die is met ongunstig weer wat betreft de ligging en een ongunstige wind verslagen. Ook is het mooi meegenomen als het weer vooral de eerste vluchten goed is, juist voor de jaarlingen die als jong te weinig zijn opgeleerd kan het beslissend zijn en dan bedoel ik voor het verdere verloop van het seizoen.
Jaarlingen die als jong weinig opgeleerd zijn, ik houdt er niet van, ieder jaar weer zijn het de moeilijkste duiven en als er iets niet goed zit zijn dat de eerste die worden verspeeld, daarom snap ik liefhebbers niet die jonge duiven inhouden om zogenaamd te sparen.
Gezonde jonge duiven speel je nooit kapot op een normaal vluchtprogramma, goed opgeleerde jongen zijn een zorg minder op de eerste vluchten het jaar daarop als jaarling. Die jaarlingen zijn belangrijk, ze doen niets voor oudere duiven onder, vaak zijn het juist jaarlingen die voor de grote uitschieters zorgen of die de beste dat jaar van het hok worden.
Natuurlijk zijn er ook weer jaarlingen die tegenvallen, de ergste zijn die waar je de gehele winter van dacht dat het de beste zou worden, zodra ze op weduwschap staan lijken het andere duiven te worden en na twee vluchten zie je het al, te hongerig, te stil, te brede staart, te schichtig, kort gezegd dat worden ze niet dit jaar.
Voor alle duiven en voor het slagen van het seizoen is het belangrijk dat vooral de lossingen op de eerste vluchten goed verlopen, risico lossingen zijn uit de boze en vooral de lossingsverantwoordelijken moeten voorzichtig zijn, eenvoudig zou je zeggen maar ieder jaar weer blijkt dat het soms misloopt, het ergste is bij zoiets dat altijd de kleinere liefhebbers en de nieuwelingen de grote verliezers zijn. Vaak is er nog een verliezer en dat zijn meestal de extra goede duiven, het zal niet de eerste keer zijn dat een kampioensduif op zo'n kort vluchtje met slecht weer verspeeld wordt en eigenlijk mag dat niet gebeuren.
Het weer kan ook van invloed zijn op de trainingen aan huis, bij ons tenminste wel, met regen trainen de duiven niet, we houden ze binnen, we gaan er vanuit de ze er niet beter van worden en nat de nacht ingaan is zo'n beetje het ergste voor de conditie en de forme. Niet iedereen denkt er zo over, ik sprak één van de beste spelers van Duitsland en die trainde aan huis altijd al moet er bijgezegd worden dat indien de duiven nat zijn bij hem de verwarmingslampen aangaan totdat alles weer droog is. Er zijn vele wegen die naar Rome leiden de kunst is om de beste te vinden. Dat trainen belangrijk is daar zijn we het zo onderhand wel over eens, de manier waarop daar verschillen de meningen nog wel eens over.
Wijzelf maakten daar enkele jaren terug ook een probleem van, moeten we gaan rijden of niet, vooral als de duiven aan huis slecht trainden, er waren dagen dat we ze amper een half uur in de lucht konden houden en dat is te weinig, dan maar weer rijden. De laatste jaren gaat het gemakkelijker, vooral na een gesprek met een voedingsdeskundige, maar het duurde een jaar voor we hem geloofden.
Wie goed voert heeft weinig moeite om de duiven minimaal een uur in de lucht te houden en die duiven trainen dan ook. Goed trainen houdt oa. in, snel afwisselend vliegen (schakelen), wegtrekken bij het loslaten (minimaal 15 min.), zigzag vliegen. Goed trainen begint bij goed het hok uit willen, als ze goed zijn stormen ze eruit zo erg dat je iedere keer bang bent dat ze zichzelf beschadigen. De laatste 2 jaar rijden we niet meer, we zijn van mening dat als de duiven aan huis goed trainen we niet behoeven te rijden en ik ga rijden als een steeds grotere opgave zien, dat zal de leeftijd wel zijn.
Ik schrijf dit omdat we na 2 vluchten al iemand spraken die het werkelijk niet meer zag zitten, zijn duiven wilden het hok niet uit, het leek wel of ze bang waren om door de opening te vliegen, ze trainden maar 10 min. en aten veel te weinig, natuurlijk waren zijn prestaties die 2 vluchten ook waardeloos.
Het vreemde van alles was dat de duiven er volgens zijn zeggen zo op het oog prima uitzagen wat ook de dierenarts bevestigd had want die kon ook niets vinden. Gezonde duiven die niet trainen hebben éénvoudig niet de kracht om minimaal een uur te trainen en juist door die training komen ze in vorm en duiven in vorm stormen het hok uit, die zijn nergens bang voor.
Je moet dus proberen om de cirkel rond te krijgen want het heeft allemaal met elkaar te maken. Het is eigenlijk heel éénvoudig, veel trainen betekend veel voeren. Om ze extra te laten eten moet je ook zorgen voor afwisselende voeding en voedsel wat ze lekker vinden, zoals snoepvoer (de naam zegt het al), pinda's, kaas, tovo, hennep, nutri power korrel enz..
Zelf hebben we hier 2 mengelingen van gemaakt, de eerste met kaas, pinda's en een korrel geven we tussen de middag om 12.00 uur en de andere snoepvoer na de training dit natuurlijk als extra naast de gewone voeding. Die extra voeding tussen de middag doen we ook voor de training, ze trainen sávonds dan absoluut beter. Het weer heeft weinig invloed op de vlucht als de losplaats perfect is wordt vaak gezegd, ondanks een storing, weet U ik houdt er niet van als er gedurende zo'n vlucht onderweg een storing is. De verliezen zijn bij een goed vertrek meestal niet groot, maar dit soort vluchten zijn wel vaak onregelmatig, prima zeggen velen onder ons, goed voor andere winnaars.
Als ik dit schrijf hebben we er net één gehad, gelukkig kwam onze eerste getekende de volgende dag thuis, zelf had ik een slechte nacht, een goede kun je namelijk niet missen. Na zo'n onregelmatige vlucht waarbij, als je totaal weduwschap vliegt, de duiven soms maar kort elkaar gezien hebben is het volgens ons goed, vooral in het begin van het seizoen, om ze de volgende dag weer even te tonen en daarna een verplicht warm bad te geven met natuurlijk de verwarmings platen aan, we raden U aan om het eens te proberen.
Succes,
CoVerbree
|