Goedendag vrienden en vriendinnen, het seizoen zit op de wagen, de eerste midfondvlucht zit er zelfs al weer op, althans bij ons in de afdeling Friesland (zuid). We speelden afgelopen zaterdag 1 Mei vanuit Pommeroeul met een afstand van 316 km. Het werd een drama ! Regen onderweg, nog meer regen onderweg en regen bij thuiskomst, ze waren doorweekt als verzopen katten. Kunnen we dat niet zien op buienradar.nl ? Van de weermannen en vrouwen hoeven we niets te verwachten, die kunnen het nog geen uur van te voren goed voorspellen. Als je niets kunt op school, en je kunt niets met je handen dan kun je altijd nog weerman worden. Heb je het dan fout dan komt het door het weer en dat is moeilijk te voorspellen zeg je dan, een soort Melkert-baan is dit zeg maar. Hahaha Nee alle gekheid op een stokje natuurlijk, voor weerman of vrouw moet je minimaal een IQ van 130 hebben en dan zit je meestal nog fout hahaha. Maar hadden ze mij gevraagd, een gewone simpele ziel, dan had ik gezegd : Afdeling Friesland Zuid los om 06.45 uur of na 12.00 uur i.p.v. 08.45 uur, nu wisten ik al dat het een regenzone van 250 km werd. Maar was het verloop dan slecht? Nee, dat kan ik ook niet zeggen, Ja het was veel trager dan de laatste weken, andere duiven en liefhebbers kwamen nu voorop. Maar het had niet gehoeven, even wat sneller reageren (afdeling 10 deed het wel) en de duiven waren niet zo verschrikkelijk nat geworden. Om 19.00 uur toen we in het clubgebouw kwamen, waren de meeste duiven wel thuis bij de liefhebbers, ik zelf was er nog 1 kwijt (en die is nu maandagochtend nog niet thuis).
Op eigen hok
Gaat het goed, heel goed eigenlijk. Na 4 vluchten staan we op de eerste plek in de vereniging voor het Keizergeneraal en hebben de 1e Asduif maar ook in het ACG en Afdeling gaat het prima. We zien in onze vereniging een grote verbetering op de Vitesse door de verbetering aan de container die onze duiven vervoerd. In het ACG waarin we samen spelen met de plaatsen Wolvega, Heerenveen, Jubbega en Gorredijk hadden we dit jaar onze duiven in verschillende containers zitten. Een gedeelte zat in de “goede auto” en een gedeelte in de auto waarin altijd een slechter verloop qua vluchten te bespeuren was. Onze auto heeft nu een betere verluchting gekregen en “opeens” kunnen we mee komen tegen over de andere auto en de gehele afdeling. Na 4 vluchten staan onze kampioenen (van de club) tussen en of bovenaan in groot verband en is ons gelijk bewezen. Op de dagfond komt Noordwolde altijd heel goed mee) zitten dan in gezamenlijke auto) en zijn we mee van de besten van de Afdeling en de beste club van het ACG, maar nu dus zelfs op ons “zorgenkindje”de Vitesse !. En een 2e sterke verbetering voor het verloop en de prestaties voor de omgeving Noordwolde is dat onze Afdeling verdeelt is in een Zuid en een Noord gedeelte. Dit is een zegen voor de liefhebbers uit het zuiden, eindelijk komen onze duiven binnen vanuit het zuidwesten (de vlieglijn) en niet via Zwaagwesteinde naar Gorredijk en dan naar Noordwolde. De trek en massa is nu geëlimineerd, althans voor een groot gedeelte. Nu kunnen we ook op de Vitesse, Midfond en Jonge duiven meedoen met nationale competities zoals W.H.Z.B. en B.O.T.B., we hebben nu afstand en duiven met 1:100 prijzen. In Zwaagwesteinde e.o. kunnen de liefhebbers vaak de uitslagen gebruiken tegen 20/30.000 duiven omdat ze in de trek zitten en de massa hebben maar wij aan de zuidoostzijde en of westzijde moeten de prestaties veel meer lokaal uitzoeken en gebruiken, en nu kunnen wij dat ook tegen de gehele Afdeling(zuid) of Noordwest. Natuurlijk vinden veel spelers die “in het gat” wonen dit niet leuk, maar dit is veel eerlijker. Compliment voor de afdeling dat ze nu Zuid en Noord georganiseerd hebben en niet te vergeten onze auto eindelijk hebben aangepast.
Nieuwe site
Heeft u al gekeken op www.duivensites.nl/beute? Het is een gekkenboel, ongelofelijk veel mensen die kijken, lezen en genieten (of niet hahaha) van het dagboek, laatste nieuws en aankomsten op zaterdag.
Succes, gezondheid, liefde en geluk voor u en de uwen.
Gert Jan Beute
|