Ze keken me wat meewarig aan vrijdagavond in het clubhuis van Douwenocht, je zag ze denken "Heb je die voorzitter weer zonder duiven". Ik ben al geen schoolvoorbeeld van voorbereiding dit seizoen, heb nog maar twee vluchten ingemand. Nu was de directe aanleiding de voorspelde storing van zaterdag, met een duidelijke frontlijn van Den Helder naar Roermond, langzaam zuidwestwaarts schuivend. Zo'n regengebied gaat gepaard met slecht zicht, lage bewolking en nu ook nog met lage temperaturen en een noordoostelijke wind. Kortom, voor mij reden om de inkorving door te schuiven naar zaterdagmiddag op Urk. PV Flevoland levert duiven aan bij Brabant2000 en ook die zaten in Pommeroeul. Er gingen erveertien in de mand, de jaarlingdoffers van vorige week en vier doffers die waarschijnlijk Bordeaux ZLU gaan vliegen.
Zaterdag pakte inderdaad slecht uit, veel duiven die laat of heel laat hun hok bereiken en door het kilometers omvliegen (duiven gaan niet door een front maar er omheen) ook wat uit het ritme van een mooie voorbereiding.
Die slechte vluchten bij passerende frontale zones, daar moeten we nu toch wel eens wat van leren met z'n allen zou je zo zeggen. Limoges '08 was een duidelijk voorbeeld, maar ook de Duitslandvluchten waaronder München '06. Het WIS/WAS-rapport heeft het duidelijk laten zien; bij 13 van de 20 slecht verlopen vluchten is er sprake van zo'n frontale zone. Verder zijn twee andere onderzoekers ook helder:
Frontale zones (Den Tonkelaar): “Het blijkt dat voor de meeste postduiven het passeren van een frontale zone – die soms maar enkele tientallen kilometers breed is, met motregen, regen, mist en vooral laaghangende stratusbewolking – een onoverkomelijke zaak is”.
Frontale storing (Schietecat): In 3 op de 4 gevallen waar een frontaal systeem werd vastgesteld werd er een minder goed tot duidelijk gestoord vluchtverloop vastgesteld.
Het vertalen van onderzoek in beleid en vooral het toepassen bij het lossen van duiven, is nog niet zo gemakkelijk bleek afgelopen zaterdag wel weer. Ook de week ervoor, toen was er een flink deel van het Nederlandse vlieggebied onder invloed van een trog. Nu was eigenlijk 'code rood' op z'n plaats, zoals die in de tabel van de WOWD duidelijk naar voren komt (zie onder). Toch maar weer eens het rapport van de WOWD boven water halen? Klik hier om het te lezen.
Wie er meer over wil weten duikt eens een zoekmachine in en vooral het rapport van de WOWD lijkt me verplichte kost. Uiteindelijk kiest een liefhebber voor inkorven of thuislaten...
|