Waarom wil het toch maar niet zo goed lukken? Je hoort geen positieve geluiden uit het NPO- veranderingskamp komen; wel bij tijd en wijle negatieve... Zouden de bestuursleden zich niet willen aanpassen, aan de eisen van onze moderne tijd. Of hebben ze gewoon iets meer tijd en vertrouwen nodig? Is heel goed mogelijk dat de oude Buwalda zich eerst nog is goed wil laten informeren over de overvolle agenda’s. Maar ik zou toch onderhand het is tijd vinden voor een groots reddingsplan. Nee, niet eentje op mooi papier, maar een die je als het ware kunt proeven, ruiken enz. Hier gaat deel 2 in grote lijnen over; hoe kom je aan een attractief en resultaatgericht bestuursplan?
Stap 1 (Task Force)
Roep alle oudgedienden en jongste bedienden op (w.o. het creatieve bureau uit de bewoonde wereld, dat de taal van de straat kent en ook spreken kan).
Formeer een groep die ze in het bedrijfsleven kennen als future groep of task force!
Dit soort groepen noemen ze met opzet zo, want ze maken mensen (de groep of projectleden) wild enthousiast. Die voelen zich heel vaak (on)terecht de hoofdrolspelers in een Tarzan achtige of andere Hollywood film. Die roepen en snauwen de werkvloer op en af om iedereen gereed en klaar te maken voor de grote en boze toekomst.
De boze toekomst die ze verkondigen luidt: “Luister, de grote toekomst is al binnen handbereik. Maar er is een hele grote groep melkers, die niet maar willen luisteren naar de geest van onze tijd. En die is: super-commercialiseren die duivenboel. Niks mag ook nog maar een spoor of fleem van a.m.a.t.e.u.r.i.s.m.e. achterlaten. Kortom, alles wat met een A- begint moet worden afgezeken!
Stap 2
Nadat alle melkers in ons land stijf geluld zijn door de groep jonge maar wild enthousiaste super gelikte coaches. Valt de grote stilte.
Melkers kijken elkaar dan angstig aan. Met de vraag in hun ogen: ‘Wat moeten we doen. Of wat mogen we eigenlijk nog als kleine melkers, tegen die te gekke mega- duivenspelers!?’
De eens zo goed geïnstrueerde Tast Force groep van de NPO. Die zijn in geen velden of wegen meer te zien. Ze hebben gedaan wat ze konden: de menigte op de werkvloer angst aanjagen. Dat ze als nietige kleine melkers de megaspelers moesten eren. En vooral niet in de weg staan bij het leveren van hun Teletekstseries.
Stap 3...?
Ik kan de volgende stap van zo’n verkennersgroep ook beschrijven maar het zal gelukkig nooit werkelijkheid worden. Zelfs in het kille bedrijfsleven, zijn dit misschien Amerikaanse uitzonderingen.
Een ander scenario!
Er is bestaat nog een ander beproefd scenario. En dat zou je de XX- scenario mogen noemen.
Het kent geen marsstappen of mooie woorden. Het kent alleen de vrijheid om zelf te kiezen: of je als melker of als semiprof aan de wedstrijden wilt deelnemen.
Het XX-scenario is volledig geautomatiseerd en LIVE te volgen.
De deelnemende duiven dragen allemaal een supermoderne chip om de rechterpoot. En zijn vanaf de lossing op je huis tuin en keuken computer te volgen. En de laatste meters live via de webcams, die staan opgesteld bij de semiprofs.
Het XX-scenario voldoet volledig aan de eisen van onze moderne tijd; eenvoud, gebruikersgemak, het biedt vermaak voor melkers en hun gezinsleden, want er is een gok en spelsite bij, en je kunt met 1 klik op de muis de uitslag + poulegeld bedragen downloaden.
En dit allemaal uitgewerkt door de vader van Johnny de Mol ;-) Bij wijze van grap, zeg ik dit, want zet een stel jonge ict-ers bij elkaar en vorm een Task Force groep. Dat 2 jaar de tijd krijgt om het in een klein kantoortje uit te werken en te testen. De gemaakte kosten worden opgehoest door de Semiprofs...? Of er wordt per wedvlucht een spel met enorme prijzen gespeeld. Ongeveer 40% van de netto winst wordt aan de Tast Force groep uitbetaald. En dat 3x per seizoen, dus die jonge honden lopen lekker binnen.
Is dit een scenario, waar we iets moois van kunnen verwachten? Eerlijk antwoord! Ik kan het mij wel voorstellen, maar of bvb een oude Buwalda dit ook kan..?
Epiloog
Mooie en mega plannen, ze zijn er in overvloed. Maar het ontbreekt meestal aan de juiste benadering, want die moet precies passen bij de huidige tijd. Je verkoopt in deze tijd nu eenmaal geen spelletjes als Tric Trac en Pim Pam Pet. Ook al heb ik en mijn kinderen hier nog enorm veel van genoten en geleerd ;-) Maar beste kiesmannen en andere bestuurders de tijden zijn aan het veranderen. Dus a) zorg dat je op tijd mee verandert. Of b) leg je functie neer. En geef het stokje over. Maar blijf niet steeds achterom kijken, want dan struikel je over de toekomst.
Ik heb als adviseur altijd geroepen: leer van het verleden, maar (onder)neem de toekomst!
De oude Grijze
|