Ken je die verhalen nog van die duiven die waarschijnlijk op boerderijen zouden overnachten en wakker zouden schrikken op de vroege ochtend, en op die manier de overwinning zouden halen? Mooie sprookjesverhalen voor aan de toog, meer niet.
Even dubbel genieten van de internationale overwinning die in Groningen gevierd wordt. Al die kortzichtige opmerkingen even laten passeren; fondvluchten met ochtendlossing zijn zoveel eerlijker want dan heb je geen problemen met neutralisatietijden' En hoe wordt deze Bordeaux nu beslist? Jawel door de neutralisatietijd, en er zullen nog velen volgen op dezelfde manier. Ik wil niet de Nostradamus van de duivensport gaan uithangen, maar ik schreef het al na vorig jaar Perpignan met Snelle Jelle werd het steeds duidelijker, doe daar het Rode Wonder uit Harlingen op Pau van dit jaar bij en nu deze internationale winnaar.
Door het instellen van de ouderwetse neutralisatietijd heb je een maximaal aantal minuten op de dag. Hoe later er gelost wordt, des te minder minuten zijn er beschikbaar om de maximale/winnende snelheid te bepalen. Precies hetzelfde als met middaglossing gebeurt dan, degene die tijdens neutralisatietijd op de langste afstand woont, gaat winnen. Zodra de neutralisatietijd begint, hebben de duiven op de langste afstand urenlang de tijd om thuis te komen terwijl de snelheid hetzelfde blijft.
Duiven kunnen blijkbaar steeds grotere afstanden in één keer afleggen, door betere voorbereiding, transport, vooral als er west in de wind zit en niet al te ver van de kust wordt gelost. In Egmond worden aan de lopende band duiven na 23.00 uur geklokt, niet toevallig bij een grootmeester met geweldige duiven natuurlijk. De duiven evolueren sneller dan de denkwijze. Kijk in het zuiden hebben ze jaren kunnen domineren door een afnemende snelheid bij het langer worden van de afstand. Nu de fondsport nog winst ontdekt in methodiek veranderen de omstandigheden, maar niet de regels. Met alle respect voor de overwinning, ik had hem graag gehad en je moet hem maar even hebben natuurlijk, het is en blijft een rekenkundige overwinning. Bij snelheden rond 1100-1300 mpm, ik schat een kruissnelheid van 72kmpu, gaan de gemotiveerde duiven door, dat is een waarneming, afstand heeft steeds minder invloed. Ze laten zich niet meer stoppen door het nachtelijk duister.
Dus geen verschil meer tussen middag en ochtendlossing, hoe moet je de nachtvliegers nu gaan bestempelen? Welke prutser durf nu nog de geluksfactor aan te stippen? Meer dan 30 'geluksduiven' die half Europa verslaan? Mooi dat het oppervlakkige oordelen weggepoetst worden door rekenkundige waarheden. Gefundeerd nadenken is niet voor iedereen weggelegd. Op naar de volgende internationale overwinning op de langste afstanden, ja wat moet het 'oud geld' ze nu nog uitvinden om zichzelf omhoog te schrijven? De neutralisatietijd voor ZLU vluchten begint al later dan op NPO vluchten, om de langste afstanden niet teveel te bevoordelen, dus die maatregel is ook al door de tijd ingehaald.
Zou 'bureau NPO' nu de NF4 methode ook aan de Belgen willen verkopen? Ja dat is vast uit te leggen; een methode gebruikt is die gemaakt is voor zodra de eerste duiven in de neutralisatietijd vallen, niet als duiven al voor neutralisatietijd vallen, dat klopt rekentechnisch niet. Toch zit de oplossing in die hoek, rekenkundig is er een oplossing, maar zoals al eerder gezegd er lopen mensen op deze aarde rond die dit absoluut kunnen vaststellen. Het nadeel van de NF4 methode is het uitgangspunt van begin/einde neutralisatietijd. De basissnelheid/ondergrens moet op een andere manier bepaald worden. De grenzen zijn het discussiepunt, wie pakt deze rekenkundige uitdaging op?
Vannacht nog even gewacht tot de goddelijke kanarie Neymar de bal tegen de onverslaanbare Spanjaarden in de dak joeg, kan ik van genieten, daarna heerlijk slapen. Mooi als een favoriet het waarmaakt.
Meldlijst Fondunie 2000 met alle nachtelijke aankomsten in het Noorden: http://www.fondunie2000.nl/default.asp?ContentId=3036
|