Je kent die verhalen wel, van vage voetbalclubs waar de president van de club of derde wereldland naar de trainer of bondscoach loopt om de opstelling door te geven. Ze gaan zitten op de stoel van de specialist, omdat zij de macht hebben om het te doen. Het lijkt erop dat de duivensport in Nederland ook in zo'n situatie terecht gekomen is.
Mijn glazen bol is wat beslagen en ik ben er bijna zeker van dat niemand de toekomst kan voorspellen. Maar dat ons landelijk bestuur voor het vierde jaar op rij de fout in zou gaan tijdens het vliegseizoen was wel te verwachten. Daarom hebben we vooraf Bergerac aan het programma toegevoegd. Overvol programma, ik dacht het niet. Stel we hadden drie vluchten op het programma staan, had je er nu maar twee, en daar moet de je dan je hele systeem een heel jaar op afstellen?
Onze ‘controle uitvoerende’ nationale bestuurders werken volgens een vast patroon, vallen steeds in dezelfde valkuil. Zodra een onvoorziene omstandigheid, een stressfactor op het pad komt, en ze denken zich als redders van ons, het gepeupel op te moeten werpen, komen hun tekortkomingen aan het licht. Het maken van beslissingen in stress situaties, die goed of in dit geval, slecht uitpakken, maakt het verschil tussen geschikt of ongeschikt besturen. Voor de wind schaatsen kan iedereen met twee benen. Het 'mooie' aan deze situatie nu is, dat het hele land, dus ook de programmaspelers last van deze nare nasmaak 'code rood' heeft gehad. Als je nog steeds van mening bent dat het terecht was, waarom zijn in België dan alle vluchten doorgegaan en zijn alle jonge duiven afgericht door de mensen zelf zonder wanklank? Als bewijsvoering, het verloop van de langste marathonvlucht van het jaar, was tot en met Friesland gewoon goed, dus er kon over de hele lijn wedvluchten gehouden worden.
In hun vorige misstappen met onze middaglossingen in ochtendlossingen te veranderen, was de ergernis alleen voor de marathonmannen. Nu hebben we een gezamenlijke ergernis, zowel programmaspelers, dagfondspecialisten en marathonistas. Wordt van verschillende kanten aan mijn oren getrokken om de barricades op te vliegen, alleen denk ik nu dat de boel genoeg smeult. Don Quichote alleen zal niet voldoende zijn om de grijze garde van de stoel te stoten. Blatter zit er ook nog steeds, buigt, veert, knikt en doet ondertussen wat goed voor hemzelf is. Want wat hebben ze nu in vier jaar toegevoegd behalve een grote rechtszaak en veel ergernis. Ik kan mij niet voorstellen dat één van hun acties voor nieuwe leden, of voor een stop aan het ledenverlies heeft gezorgd. Eerder andersom. Trouwens, wat moet je met de mededeling 'code rood' uit naam van NPO en bureau NPO medewerkers? Zitten de dames en die officemanager zonder duiven, die zich met van alles bemoeit, nu ook al mee te beslissen over het lot van onze duiven? Het moet toch niet belachelijker worden. Het bestuur is vol lof, uit het land niets dan klachten over de man, zeg maar de ideale bumper voor een bestuur dat zich niets van ons het gepeupel wil aantrekken. En dan komt het, de vlucht van Albi is afgelast door IWB en Lossingscommissie. Dus dan trekt het NPO bestuur en kantoormedewerkers hun handen er ineens vanaf? Dit terwijl een NPO bestuurder in de lossingcommissie zit, hoezo controle over de situatie afdwingen, waar heb je een lossingcommissie voor nodig als NPO bestuur toch het vetorecht claimt als de situatie spannend wordt?
Dan nog over het fenomeen 'code rood'. Ten eerste waarom werd die niet afgekondigd in het weekend dat het nodig was, waar was het NPO bestuur en haar kantoorpersoneel toen? Keken die weerprofeten toen niet naar de kaarten? Nu komen ze met een kaartje over het ontstaan van een oclussiefront, hetgeen wat niet uitgekomen is. Nog ter verduidelijking, een front komt frontaal op je af, daarom heet het een front, niet als het van de westkant komt en je er bij langs vliegt. Waar waren de kaarten de week ervoor? Paniekreactie omdat we onze eigen leden niet in de hand hebben, en graag op SBS vertellen hoe slecht zij het wel niet hebben. Waarom krijgen zulke verraders geen 'code rood' wegens het benadelen van 20.000 goedwillende duivenmelkers? Ten tweede, waarom zou 'code rood' voor het hele land moeten gelden? Waarom niet voor gebieden, noord, oost, zuid, west of zelfs afdelingen die dreigen achter weerfronten te lossen. Dat hoef je helemaal niet twee dagen vooraf te doen, dat kan op de dag van lossing wel. Het zou zelfs kunnen gelden voor een bepaalde periode van de dag, wees toch eens flexibel en hou op met beperken, we zijn bezig met hobby of sport, vrije tijdsbesteding, toch niet met het stichten van een nieuwe religie?
Als derde, wie gaat dit betalen? Wat denk je van al die vervoerders die niet gereden hebben, het gemis van inkomsten vanuit de opbrengst van het transport van 150.000 - 200.000 duiven. Verloren inkomsten voor duivenclubs, rekenaars, en alles wat er nog meer omheen hangt? Is dat het witte voetje bij de dierenbescherming, wakker dier, PvdD en andere dierenorganisaties waard, dit terwijl het onterecht was? Als je zulke beslissingen neemt, moet je garanties kunnen voorleggen, en niet gokken om de mening van weerprofeten die er niet waren toen ze er hadden moeten zijn. Welke onafhankelijk commissie gaat al deze situaties eens onder de loep nemen?
Mensen laat je horen bij je afdelingsbesturen, ook bij de afdelingsbesturen waarvan jullie bestuurders zitting in het NPO bestuur hebben hoe krom dat ook is. Hoezo belangenverstrengeling? Het volk bepaald, altijd.
Enough said, nu de neus vooruit en fris starten met de tweede deel van het seizoen. We krijgen nog Orange, Cahors, Bergerac, september Limoges, genoeg te beleven. De jongen trekken ondanks de dichte bewolking, de schwoeng zit er goed in. Ik ben van mening dat dit de meest belangrijke periode in het leven van de jonkies is. Het verliezen van de angst om de thuisbasis te bereiken onder alle omstandigheden, wordt omgezet in zelfvertrouwen, zeker als ze een keer het koppel uit zicht verliezen. Op school leer je lezen en schrijven, niet tijdens een voetbalwedstrijd. Dan gisteren Orange opgestart. In ons NIC weinig belangstelling met precies 100 tellende duiven, dit terwijl de rest van de NU schijnbaar met een verhoging van het aantal duiven te maken heeft. Geen massa meer, wel een stijging van het totaal. Met bijna 6000 duiven is het behalve op Bordeaux ZLU, de grootste ochtendlossing in Nederland en dat terwijl het maar voor 5 afdeling deelname is. Blijvertje dus. Dat gemier over de gevaren van 'het Rhonedal' en ‘we moeten naar de Westlijn’ slaat tot nu toe helemaal nergens op. Allemaal angst, ongegrond, geen onderbouwing. Alsof die duiven denken, ‘sjow hé, das een hoge berg, nu kom ik zeker niet thuis’ … Zie het als de vervanger voor München voor sector III en IV, waar dagfondspelers ook aan deel kunnen nemen, mochten ze de kloten er voor hebben tenminste. Allemaal 'ja maar' geneuzel in de marge. Als je een fondkampioen wilt noemen, dan draai je ook op ochtendlossingen van 1000km uit het Rhonedal. Ja zondag kan het hok leeg zijn, de natuur laat zich niet sturen, wil nog niet zeggen dat het aan de richting ligt, menselijk falen is dan altijd nog de grondslag.
Niet code rood roepen omdat je het kan.
|