Duivensites.nl
 
Help!!! De duivensport verdwijnt (2/2)
Co Verbree  19-4-2011
 

Voor dat we verder gaan eerst even dit, we hebben ongelooflijk veel (veelal positieve) reactie gehad op deel 1, eerlijk gezegd had ik dit niet verwacht, toch mooi, vooral ook omdat je een soort van inzicht krijgt in de moeilijkheden en hoe hoog sommige punten in de gedachtegang bij veel liefhebbers zit.
Maar we gaan door en wel met punt 4 van ERGERNIS: de RECHTSGANG en dan vooral binnen de NPO. Ee hoeven er niet om heen te draaien om tot de conclusie te komen dat er iets wezenlijk mis is met deze, vooral ook omdat er schijnbaar altijd vormfouten gemaakt worden zodat mensen die straf verdienen deze niet krijgen of zo weinig dat het lijkt alsof er niets gebeurt is In z'n algemeenheid snapt de doorsnee liefhebber er geen snars van, zolang het gaat om wildvreemde liefhebbers is dat begrijpelijk, dat gebeurt in de gewone maatschappij ook, maar zodra er in je afdeling - regio of woonplaats iets voorvalt gebeuren er vaak dingen waar je niets meer van begrijpt dit vaak tot grote ergernis, we komen hier in een speciaal artikel nog een keer op terug. Ik moest hieraan denken toen ik de advertentie zag staan in 2 nieuwsbrieven van de NPO, men zocht nieuwe aanklagers ter ondersteuning van de huidige, er gebeurt dus schijnbaar nogal wat, zelfs in een kleine organisatie als de onze.

En dan de VERLIEZEN VAN DE DUIVEN, VOORAL BIJ DE JONGEN.

We hebben het al eerder geschreven, je moet het aan der lijve ondervinden hoe frusterend het is om ieder jaar weer door bepaalde oorzaken veel duiven te verspelen. Er zijn verschillende oorzaken voor grote verliezen aan huis en op de vluchten en dan bedoel ik niet duiven die niet in orde zijn wat betreft de gezondheid of conditie of zoiets, want dat is aan de liefhebber, maar wel:

a). Gedurende de vluchten
* Vervoer
* Foute of verkeerde lossingen
* Rampvluchten, vaak onvoorspelbaar en totaal onverwacht.

b). Aan huis
* Roofvogels
* Ziektes, die ook landelijk gezien vaak hele kolonies  aantasten
* Zelf opleren van de jonge duiven.

Over het vervoer hebben we zelf een slechte ervaring meegemaakt, wij hebben een duivenaanhanger die 160 duiven kan hebben, daar zetten we ook onze jongen in om te wennen en te leren drinken (druppel systeem ), de andere dag brengen we ze dan weg.
Op een gegeven moment hadden we 2 groepen jongen 1 van 80 en 1 van 40, groep 1 werd zo tot 35 km. ongeveer 15 x weggebracht zonder verliezen, groep 2 10 x ook tot 35 km en weer zonder verliezen.
Toen dachten we het kan ook wel samen dus in de nacht 120 duiven in de aanhanger (hij kan er toch 160 nebben ) s'morgens rijden naar 25 km. en 40 kwijt, het vreemde was dat ze niet omhoog kwamen alsof ze enigszins verdoofd waren, toch een reden om over na te denken, een soort van OVERBEVOLKING kan ook gebeuren in de grote container.

Foute of verkeerde lossingen ze komen schijnbaar ieder jaar wel minimaal een keer voor ondanks de moderne hulpmiddelen, het vreemde ervan is dat je er niets van mag zeggen, vroeger niet en nu niet, (wat dat betreft is er niets verandert ) want zo las ik ergens, de verantwoordelijkheid ligt bij de liefhebber, die maakt uit of hij wel of niet inkorft, maar zo is het natuurlijk niet, de lossingcommissie heeft wel terdege een verantwoording, er moet op een verantwoorde manier gelost worden en als het een keer mis gaat is het heel normaal dat daar over gesproken en gereageerd wordt door liefhebbers. Natuurlijk moet dat wel op een fatsoenlijke manier want dan alleen is er wat te bereiken en dat willen we toch met z'n allen, ja toch.

De laatste tijd zijn er verschillende afdelingen die foto's van de losplaats op hun site tonen zodat en ieder kan zien hoe het weer daar is, een geweldige vooruitgang wat betreft inlichtingen en uitleg naar de liefhebbers toe, eigenlijk zou het normaal zijn als alle afdelingen zoiets hadden.

Toch hoor en zie je wel eens wat, zo waren er dit jaar in Nederland en België verschillende lossingen waarvan de duiven na 15 min. nog rondvlogen op de losplaats en zonder verder te kijken loste men dan de volgende groep. In België is daar werk van gemaakt, in Nederland? Ik weet het niet, trouwens dit is lossen zonder gevoel, je bent met dieren bezig en dat gaat soms iets anders dan in de regeltjes het voorschrijven.

Bovenstaande gebeurde met de oude duiven en die kwamen al zeer slecht naar huis, gebeurt dit met jongen dan is de ramp niet te overzien, dit is 1 voorval en we zijn slechts 2 weken onderweg Een oplossing is, naast opletten en handelend optreden van de verantwoordelijken, te lossen met grotere verschillen bij de jonge duiven, dus vooral op de opleervluchten lossen met minimaal 20 min. tussen de verschillende groepen.

Over alle andere punten is en wordt al genoeg geschreven, dat behoef ik hier niet nog een keer te doen, zijn daar vragen over dan kunt U altijd mailen.

Als laatste het KOSTENPLAATJE, dit is het eenvoudigste, hier kun je tenminste oplossingen voor bedenken. Er kunnen allerlei oorzaken zijn waarom iemand niet meer in staat is de kosten zijn duiven te betalen, naar mijn mening mag een vereniging een serieus lid niet laten gaan doordat hij het financieel niet meer op kan brengen, er moet dan gekeken worden hoe zo een iemand geholpen kan worden. In ieder geval de kosten die in de vereniging gemaakt worden, zoals de contributie, de kosten van het vliegen, het meedoen aan een tentoonstelling enz., desnoods in samenwerking met een sponsor. Een opmerking, het betreft hier vaak de jongste en de oudste leden en ook op deze moet je zuinig zijn.

Maar hier telt ook weer de regel hoe minder leden, hoe hoger kosten voor de degen die overblijven en toch moet er opgelet worden dat het een betaalbare sport blijft juist omdat het de duivensport is, als U mij begrijpt.

Om nog even terug te komen op één van de grootste ergernissen "GROOT / KLEIN", door de vele mails hierover blijkt dat men hier op verschillende manieren terdege mee bezig is en U moet van mij aannemen dat ook de werkgroep voor Competitie in de "Vlucht Naar De Toekomst " hier zeker werk van maakt.

Een andere oplossing is "SPECIALISATIE " en wel op 2 onderdelen, het Spelsoort en het Spelsysteem.
Er is maar 1 spelsysteem wat in deze goed is namelijk TOTAAL-WEDUWSCHAP men moet hier geen probleem van maken en niet zeuren, gewoon doen, omdat op een betrekkelijk kleine ruimte toch met behoorlijk wat duiven gespeeld kan worden.
Wat betreft het spelsoort moet men gewoon kiezen, bijvoorbeeld Vitesse - Midfond - Jong - Natour, of Dagfond - Grote fond met morgenlossing - enz., enz., men kan allerlei combinaties verzinnen geheel naar eigen inzicht en, niet onbelangrijk, wat U het meeste spelvreugde oplever. Het belangrijkste voordeel van specialisatie is dat U op topsterkte aan een wedstrijd kunt deelnemen met een volle mand, en niet de zaak moet opsplitsen om aan 2 of zelfs 3 verschillende vluchten deel te nemen soms ook nog in hetzelfde weekend.
Nog iets, 1 vlucht per onderdeel per weekend is voor iedereen beter, willen de zgn. groten alles spelen en aan meer onderdelen meedoen dan moet men dat zelf weten, willen ze Generaal-kampioen worden omdat afdelingen dat nog steeds bij de kampioenschappen hebben staan, laat ze hun gang gaan, je moet zo denken "wie klein is moet slim zijn" zodat men later niet kan zeggen WE STONDEN ERBIJ EN KEKEN ER NAAR en we lieten het zo maar gebeuren!!!

Succes,
Co Verbree

P.S. We hebben verschillende mails gekregen dat er nog andere oorzaken zijn dat men opgehouden is zoals bijvoorbeeld een duivenlong, buren enz., daarom kom ik hier nog een keer kort op terug.

 
Zonder nadrukkelijke voorafgaande schriftelijke toestemming van Duivensites.nl is het niet toegestaan materiaal van Duivensites.nl te publiceren, kopieren of reproduceren voor gebruik op uw website of die van iemand anders.